skip to main content

KLASIFIKASI FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEMAMPUAN NUMERASI SISWA DI SDK SURABAYA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN ULAR TANGGA DENGAN METODE REGRESI LOGISTIK BINER DAN SVM

Ratu Bunga Prawesti Arie Salim  -  Program Studi Statistika, Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas PGRI Adi Buana, Indonesia
*Alfisyahrina Hapsery orcid scopus publons  -  Universitas pgri adi buana, Surabaya, Indonesia
Maria Trifonia Yanti Diwus  -  Program Studi Statistika, Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas PGRI Adi Buana, Indonesia
Open Access Copyright 2025 Jurnal Gaussian under http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0.

Citation Format:
Abstract
Elementary education is crucial in developing students' cognitive abilities, particularly numeracy skills essential for mathematics and daily life. Despite a curriculum designed to enhance numeracy, many students struggle with basic arithmetic concepts. Effective and engaging teaching methods, such as educational games, are needed. The Kampus Mengajar program, part of the Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) policy, involves university students in elementary school learning, including at SDK St. Aloysius Surabaya. In this program, the snakes and ladders game serves as an educational tool to improve students' numeracy skills in a fun and interactive way. This study examines factors influencing and classifying students' numeracy abilities using Binary Logistic Regression and Support Vector Machine (SVM). The results show that binary logistic regression identifies three significant variables: gender, learning media quality, and usage frequency, with 84.06% accuracy. Meanwhile, the SVM model with an RBF kernel function achieves 92.31% accuracy. These findings highlight the importance of educational games in teaching strategies, demonstrating that SVM-based models can effectively enhance numeracy skills.
Fulltext View|Download
Keywords: Numeracy Skills; Educational Games; Binary Logistic Regression; Support Vector Machine

Article Metrics:

  1. Agresti, A. (2019). An Introduction to Categorical Data Analysis (3rd ed.). Wiley
  2. Ardi, S. D. K., & Desstya, A. (2023). Media pembelajaran ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar numerasi siswa di sekolah dasar. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 5(1), 1–9
  3. Aridinanti, L. (2021). Pemodelan literasi membaca siswa di daerah terpencil menggunakan regresi logistik biner. Jurnal LeECOM (Leverage, Engagement, Empowerment of Community), Universitas Ciputra Surabaya
  4. Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik (Edisi revisi). Rineka Cipta
  5. Ariska, Y. F., & Hapsery, A. (2022). Regresi Logistik Biner untuk Memprediksi Faktor yang Mempengaruhi Nilai Akhir Peserta Didik SMK Sepuluh Nopember Sidoarjo dalam Efektivitas Pembelajaran Pasca Pandemi. VARIANCE: Journal of Statistics and Its Applications, 4(2), 89-98
  6. Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada
  7. Athoillah, M. (2018). Klasifikasi Kendaraan Bermotor Dengan Multi Kernel Support Vector Machine. Buana Matematika: Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(1), 1-8
  8. Cahyani, E. R. S., Khotimah, K., Agustin, R., Sari, A. E. N., & Hapsery, A. (2021). Dampak Perubahan Perilaku Mahasiswa dalam Pembelajaran Daring. Inferensi, 4(2), 121-127
  9. Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan literasi sekolah dan literasi numerasi melalui model blanded learning pada siswa kelas v sd kota singaraja. Widyalaya: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269-283
  10. Hastie, T. Et. All. (2009). Springer Series In Statistics The Elements Of Statistical Learning. The Mathematical Intelligencer, 27(2), 83–85
  11. Hastie, T., Tibshirani, R., James, G., & Witten, D. (2006). An Introduction To Statistical Learning, Springer Texts. In Springer Texts (Vol. 102)
  12. Hosmer, D. W., Lemeshow, S., & Sturdivant, R. X. (2013). Applied Logistic Regression (3rd ed.). Wiley
  13. Kemendikbud. (2020). Buku Panduan Merdeka Belajar - Kampus Merdeka. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kemdikbud RI
  14. Maghfiroh, F. L., Amin, S. M., Ibrahim, M., & Hartatik, S. (2021). Keefektifan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3342-3351
  15. Nirwana, R. (2022). Penggunaan Media Permainan Edukatif Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Kelas V Min 2 Mojokerto. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(01), 48-64
  16. Oli, M. A., Dhiu, K. D., Ngura, E. T., & Sayangan, Y. V. (2024). Penggunaan Media Papan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pemahaman Numerasi Bagi Siswa Kelas III Di SDK Bejo. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 691-702
  17. Peranginangin, I. K. M. B. (2022). Pendugaan Parameter Regresi Logistik Biner Menggunakan Maximum Likelihood Estimation (MLE) (Studi Kasus Kabupaten/Kota Provinsi Jawa Timur)
  18. Sahitayakti, R. P., & Fithriasari, K. (2016). Klasifikasi Kesejahteraan Rumah Tangga Di Provinsi Papua Dengan Metode Regresi Logistik Dan Support Vector Machine. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 4(2)
  19. Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (Edisi ke-16). Alfabeta

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.