skip to main content

The Role of Librarians in Empowering Diponegoro University's Digital Library as an Online Learning Resource

*Safina Candra Kirana Wardani  -  Program Studi Ilmu Perpustakaan Fakultas Ilmu Budaya Universitas Diponegoro,, Indonesia
Ika Krismayani  -  Program Studi Ilmu Perpustakaan Fakultas Ilmu Budaya Universitas Diponegoro,, Indonesia

Citation Format:
Abstract
This study aims to determine the role of librarians in empowering Diponegoro University's digital library as a learning resource for online lectures. In this study the writer used case method with a descriptive approach. The informant selection technique used was purposive sampling. Data collection methods were carried out through observation, interviews and documentation. Data analysis method was done through data reduction, data presentation and conclusion drawing or verification. The results of this study show that the three main roles of the Diponegoro University's Library librarians during online lectures, namely as administrators and managers, information and reference providers and assistants and facilitators. They are responsible as administrators, information providers and student companions by ensuring the best service, providing references, assisting users in utilizing digital libraries. Thus, Diponegoro University's Library librarians have contributed to the success of online lectures and effective users of learning resources.
Fulltext View|Download
Keywords: librarians; online lectures; digital library

Article Metrics:

  1. Astika, A., & Sholihah, Z. W. (2018). Kesiapan pustakawan dalam menghadapi era teknologi informasi. Seminar Nasional Prodi Ilmu Perpustakaan UM Literasi Digital Dari Pustakawan Untuk Merawat Kebhinekaan, Malang, 10 Oktober 2018, 10, 127–135
  2. Azmar, N. J. (2016). Peran pustakawan dalam meningkatkan layanan di perpustakaan. Iqra: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 9(2), 223-234
  3. Azzahra, N. F. (2020). Mengkaji Hambatan Pembelajaran Jarak Jauh di Indonesia di Masa Covid-19. CIPS Indonesia, 19(2), 1–9
  4. Daryono, (2010). “Kompetensi Pustakawan dalam Memberikan Layanan Prima di Perpustakaan Perguruan Tinggi”. Jurnal Kepustakawanan dan Masyarakat Membaca, Vol. 26 No. 2
  5. Deddy M, (2003), Metodologi Penelitian Kualitatif, (Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya)
  6. Effendi, M. (2014). Peran Perpustakaan Perguruan Tinggi Sebagai Pusat Pelayanan Jasa Informasi. Padang: Universitas Negeri Padang
  7. Far-Far, G. (2021). Efektifitas Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting dalam Pembelajaran. ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 17(1), 1–5)
  8. Gultom, R. U. (2010). Perpustakaan Digital (Digital Library) sebagai Alternatif Pengembangan Pusat Sumber Belajar di Sekolah. In Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/93
  9. Handari, B. (2016). Kontribusi Perpustakaan terhadap Upaya Peningkatan Kualitas Perguruan Tinggi. Libraria, 4(1), 127-157
  10. Hermawan, R., & Zen, Z. (2006). Etika kepustakawanan: suatu pendekatan terhadap kode etik pustakawan Indonesia. Jakarta: Sagung Seto
  11. https://www.researchgate.net/publication/228716418_Defining_distance_learning_and_distance_education
  12. Kementerian, T. K. Transmigrasi RI. (2012). Keputusan menteri tenaga kerja dan transmigrasi republik indonesia nomor 83 tahun 2012 tentang penetapan rancangan standar kompetensi kerja nasional indonesia sektor jasa kemasyarakatan, sosial budaya, hiburan dan perorangan lainnya bidang perpustakaan menjadi standar kompetensi kerja nasional Indonesia. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI
  13. King, F. B., Young, M. F., Drivere-Richmond, K., & Schrader, P. G. (2001). Defining distance learning and distance education. Educational Technology Review, 9(1), 1–14
  14. Lexy. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2000)
  15. Mardalis, Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal, (Jakarta: Bumi Aksara, 1999)
  16. Mubasyaroh, M. (2016). Pengaruh Perpustakaan bagi Peningkatan Mutu Pendidikan Perguruan Tinggi. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 4(1), 77. https://doi.org/10.21043/libraria.v4i1.1246
  17. Nusantari, D. D., & Saleh, A. R. (2013). PERPUSTAKAAN IPB (Studi Kasus pada Mahasiswa Pascasarjana IPB). 1985, 89–95
  18. Pendit, P. L. (2020). Kompetensi Informasi Dan Kompetensi Pustakawan. Media Pustakawan, 15(1&2), 54–63
  19. Perpustakaan Nasional, R.I. (2019). Bahan Ajar Diklat Teknis Pengelolaan Perpustakaan Inpassing. Jakarta: Pusdiklat Perpusnas Republik Indonesia
  20. Sahrudin, U. (2019). Peran Pustakawan Dalam Pengelolaan Dan Penerbitan Jurnal Ilmiah (Role of Library in Management and Publishing Scientific Journals). Kandaga, 1(1), 10–15)
  21. Suwarno, W. (2016). Library Life Style. Warta Perpustakaan Undip, 41–46)
  22. Syah, R. H. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314
  23. Wibowo, T. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Perpustakaan Digital Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri Satap 1 Teluk Sampit Kabupaten Kotawaringin Timur Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(1), 8-12

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.