skip to main content

Pengaruh Green Promotion dan Green Packaging terhadap Keputusan Pembelian Produk MILO Activ-Go UHT (Studi pada Konsumen di Kota Semarang)

*Andrea Putri Amalia  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Sudharto Prawata Hadi  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Bulan Prabawani  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

Meningkatnya permintaan akan susu cair dalam kemasan menjadikan produsen terus berinovasi dalam menciptakan produk dengan berbagai macam varian rasa yang diminati konsumen. Hal tersebut tidak sejalan dengan adanya tren penurunan pendapatan penjualan produk MILO Activ-Go UHT di Kota Semarang selama tahun 2018 hingga 2021. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui keputusan pembelian produk MILO Activ-Go UHT di Kota Semarang yang dipengaruhi oleh green promotion dan green packaging. Tipe penelitian yang digunakan adalah explanatory research. Sampel pada penelitian ini diambil sebanyak 100 orang responden yang pernah mengkonsumsi produk MILO Activ-Go UHT dengan teknik pengambilan sampel purposive sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menyebar kuesioner secara online. Hasil dari penelitian yang telah dilakukan menunjukkan bahwa green promotion dan green packaging memiliki pengaruh positif signifikan terhadap variabel keputusan pembelian. Demi keberlanjutan dan peningkatan keputusan pembelian, diperlukan evaluasi strategi penyampaian informasi produk dengan memberikan pelatihan pada salesperson agar lebih tanggap dalam menyampaikan informasi seputar produk ramah lingkungan. Perusahaan juga dapat menjalin mitra bisnis untuk menciptakan wadah penampungan sampah minuman karton bagi produk MILO Activ-Go UHT maupun merek susu cair kemasan karton lainnya.

The increasing demand of packaged liquid milk has forced producers to continue the innovation in creating various flavors products that are in demand by consumers. This phenomenon is not in the line with the trend of declining sales revenue for MILO Activ-Go UHT product in Semarang City from 2018 to 2021. This research was conducted to determine the purchasing decisions of MILO Activ-Go UHT product in Semarang City which are influenced by green promotion and green packaging. The type of this research is explanatory research. The sample in this research is taken using a purposive sampling technique to 100 respondents who had consumed MILO Activ-Go UHT product. Data collection was carried out by distributing online questionnaires. The results of this research show that the green promotion and green packaging have a significant positive influence on the purchase decision variable. For the sake of sustainability and increasing purchasing decisions, it is necessary to evaluate the product information delivery strategy by providing training to salespersons, so they can be more responsive in conveying information about environmentally friendly products. Company can also establish business partners to create trashcan for carton waste of MILO Activ-Go UHT product and other carton-packed liquid milk brands.

Fulltext View|Download
Keywords: Green Promotion; Green Packaging; Keputusan Pembelian.

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.