skip to main content

Pengaruh Produk Wisata dan Citra Destinasi terhadap Niat Berperilaku melalui Nilai Pelanggan (Studi pada Pengunjung Domestik Candi Ratu Boko Jogjakarta)

*Zahrotun Ulin Nuha  -  Diponegoro University, Indonesia
Naili Farida  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Open Access Copyright 2020 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

Abstract: Ratu Boko Temple is one of the natural tourism object in Jogjakarta who experienced an increase the number of visitors in 2016, but the number of visitors has fluctuating decline even in 2017 until 2019. The purpose of this research is to find out the influence of the Tourism Product and Destination Image on Behavioral Intention through Perceived Value as an intervening variable study of Domestic Visitors to Ratu Boko Temple. The type of research is explanatory research. The technique of collecting data using a questionnaire with.the sampling technique using accidental sampling and purposive sampling. The number of sample is 100 respondent. Data analysis used validity and reabilitas test, correlation coefficient, coefficient of the determination, simple linear regression, multiple linear regression, and test of significance (one-tailed) with IBM SPSS version 23.0. The results showed a positive effect of tourism product and destination image on perceived value and perceived value has positive influence on behavioral intention. Recommendations for the managers of tourism destinations to build a strategy to be able to create preceived consumer value through the advantages of destination product and destinations in Ratu Boko Temple, so the tourist numbers can increas.

 

Keywords: Behavioral Intention; Destination Image; Preceived Value; Tourism Product

 

Abstrak: Candi Ratu Boko merupakan salah satu objek wisata alam di Jogjakarta yang mengalami peningkatan jumlah pengunjung pada tahun 2016, namun jumlah pengunjung mengalami fluktuatif bahkan penurunan jumlah pengunjung terjadi pada tahun 2017 - 2019. Tujuan dari pelaksanaan penelitian ini yaitu untuk mengetahui pengaruh Produk Wisata dan Citra Destinasi terhadap Niat Berperilaku melalui Nilai Pelanggan sebagai variabel intervening yang dilakukan kepada pengunjung domestik Candi Ratu Boko. Tipe penelitian yang digunakan adalah explanatory research. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner, dengan pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling dan accidental sampling. Jumlah sampel sebanyak 100 responden yang merupakan pengunjung Candi Ratu Boko, Jogjakarta. Analisis data menggunakan uji validitas, uji reliabilitas, koefisien korelasi, koefisien determinasi, uji regresi, uji signifikansi (uji t dan uji F), dan analisis regresi berganda. Penelitian ini menggunakan alat bantu software IBM SPSS versi 23.0. Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh positif produk wisata dan citra destinasi terhadap nilai pelanggan dan nilai pelanggan berpengaruh positif terhadap niat berperilaku. Rekomendasi bagi pihak pengelola destinasi wisata untuk membangun strategi agar mampu menciptakan penilaian pelanggan melalui keunggulan produk wisata dan destinasi yang ditawarkan Candi Ratu Boko, sehingga meningkatkan jumlah kunjungan.

 

Kata kunci: Citra Destinai; Niat Berperilaku; Nilai Pelanggan; Produk Wisata

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext View|Download |  Research Instrument
Hasil Turnitin
Subject
Type Research Instrument
  Download (1MB)    Indexing metadata
Keywords: Behavioral Intention; Destination Image; Preceived Value; Tourism Product

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.