skip to main content

ANALISIS PELAKSANAAN PENANGANAN KELUHAN PELANGGAN DAN PELAYANAN INFORMASI DI BPJS KESEHATAN KANTOR CABANG SEMARANG

*Diah Eka Novitasari  -  , Indonesia
Septo Pawelas Arso  -  , Indonesia
Eka Yunila Fatmasari  -  , Indonesia
Published: 1 Oct 2018.

Citation Format:
Abstract

BPJS Kesehatan has a target in 2019 that is to cover all indonesians, there are some problems with increasing health services, one of them is an increase in complaints in BPJS Kesehatan branch office Semarang. The objective of this study is to analyze the implementation of customer complaints handling and information services in BPJS Kesehatan branch office Semarang. The type of research is qualitative research with descriptive approach through observational method and a survey was conducted for participants as an output amplifier for the implementation of customer complaint handling. Key informants included front liner staff, participant complaint handling staff, front liner supervisors and triangulation informants including Head of KPP, Head of USDMKP, 5 Participants, and research respondents totaling 85 participants. The results showed on certain days participant complaint handling staff serving the participants exceed the workload (1:30), training from the center only followed by jobholders, counters 11 and 12 are still in the grievance room while laying service counters had to be parallel to other counters, promoting mobile JKN still not optimal, participant complaint handling staff sometimes forget to ask participants to fill out of CSTI (Customer Satisfaction Index). Output of the implementation of customer complaints handling in BPJS Kesehatan branch office Semarang has been objective, responsive, coordinative, effective and efficient, accountable and transparent in accordance with the results of a survey conducted to participants. The suggestion is adding participant complaint handling staff in the office for certain days, optimization of Mobile JKN Ambassador, making warning alarm set during customer complaints handling services and posting information at the door of the complaint room regarding the obligation to bring supporting evidence to participants.

Fulltext View|Download
Keywords: BPJS Kesehatan, complaints handling, information services

Article Metrics:

Article Info
Section: Administrasi dan Kebijakan Kesehatan
Recent articles
ANALISIS INPUT DAN LINGKUNGAN IBU MENYUSUI TERHADAP PROGRAM PEMBERIAN ASI EKSKLUSIF (Studi Kasus Puskesmas Pandanaran Kota Semarang) ANALISIS PELAKSANAAN PENANGANAN KELUHAN PELANGGAN DAN PELAYANAN INFORMASI DI BPJS KESEHATAN KANTOR CABANG SEMARANG FAKTOR-FAKTOR YANG HUBUNGAN DENGAN GANGGUAN MENSTRUASI PADA COMMUTER (PENGLAJU) Studi Kasus di Kecamatan Karangawen Kabupaten Demak Tahun 2018 PENGARUH PERSEPSI KEMUDAHAN PENGGUNAAN DAN PERSEPSI KEMANFAATAN DENGAN NIAT UNTUK MENGGUNAKAN SISTEM INFORMASI MANAJEMEN SURVEILLANCE KESEHATAN IBU DAN ANAK GAMBARAN PENGETAHUAN, SIKAP, DAN PERILAKU PEMAKAIAN KELAMBU BERINSEKTISIDA TAHAN LAMA (KBTL) (STUDI DI WILAYAH KERJA PUSKESMAS KALIGESING KABUPATEN PURWOREJO) GAMBARAN FAKTOR-FAKTOR YANG TERKAIT DENGAN KEPADATAN KECOA DI TEMPAT PENJUALAN BAHAN PANGAN DAN MAKANAN PASAR TRADISIONAL KOTA SEMARANG HUBUNGAN ASUPAN MAKANAN (LEMAK, NATRIUM, MAGNESIUM) DAN GAYA HIDUP DENGAN TEKANAN DARAH PADA LANSIA DAERAH PESISIR (Studi di Wilayah Kerja Puskesmas Tegal Barat Kota Tegal) HUBUNGAN ANTARA KEJADIAN ANEMIA DENGAN AKTIVITAS FISIK DAN RIWAYAT PENYAKIT INFEKSI PADA SISWI KELAS XI SMA NEGERI 11 SEMARANG HUBUNGAN GERAKAN BERULANG, POSTUR PERGELANGAN TANGAN, MASA KERJA DAN USIA TERHADAP KEJADIAN CARPAL TUNNEL SYNDROME PADA TUKANG BESI (Studi Kasus Pada Pekerja Pembentukan Tulangan Kolom, Proyek Pembangunan Apartemen Oleh PT X) FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN PRAKTIK SAFETY DRIVING PADA PENGEMUDI MOBIL SKID TANK DI PT X FAKTOR KARAKTERISTIK YANG BERHUBUNGAN DENGAN KEPUASAN PASIEN PADA LAYANAN PERSALINAN DI PUSKESMAS KABUPATEN GROBOGAN BEBERAPA FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PRAKTIK IBU DALAM PEMBERIAN ASI EKSKLUSIF DI WILAYAH KERJA PUSKESMAS PEGANDAN KOTA SEMARANG More recent articles

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.