skip to main content

PENGARUH CITRA MEREK, ELECTRONIC WORD OF MOUTH DI PLATFORM YOUTUBE TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA PENGGUNA SMARTPHONE SAMSUNG DOMISILI KOTA SEMARANG

*Riski Setiadi Wibowo  -  Deparrment of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Saryadi Saryadi  -  Deparrment of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Andi Wijayanto  -  Deparrment of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2024 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

This research is based on the rapid development of technology, leading to an increasingly electronic lifestyle. It becomes a market for digital companies especially in the communications thing. This phenomenon is evidenced by the increase in the number of smartphone users in Indonesia from 2019 to 2022. One of the dominant brands in the Indonesian market is Samsung, but the sales of Samsung smartphones have been declining every year since 2019. This research examines the influence of brand image and electronic word of mouth on YouTube platform on the purchasing decisions of Samsung smartphone users who live in Semarang City. The research type is explanatory research, with data collection through questionnaires and using multistage sampling and purposive sampling as the sampling technique. The sample used in this research consists of 100 individuals who meet the criteria as respondents. This research employ linear regression tests using SPSS 21 as a tool. The results of the research show a positive and significant influence of the brand image variabel on purchasing decisions. The electronic word of mouth variabel has a significant positive influence on purchasing decisions. Based on the F-test results, it is known that brand image and electronic word of mouth, together, have a positive and significant influence on purchasing decisions.

Keywords : Brand Image; Electronic Word of Mouth; Purchase Decision

Penelitian ini dilatar belakangi oleh perkembangan teknologi yang pesat sehingga mengarahkan gaya hidup menjadi serba elektronik. Hal tersebut menjadi pasar untuk  perusahaan digital khususnya yang bergerak dibidang komunikasi. Fenomena ini dibuktikan dengan kenaikan jumlah pengguna smartphone di Indonesia mulai dari tahun 2019-2022. Salah satu merek yang menguasai pasar Indonesia adalah Samsung, akan tetapi jumlah penjualan produk smartphone Samsung mengalami penurunan setiap tahunnya sejak 2019. Penelitian ini mengamati pengaruh citra merek dan electronic word of mouth di platform YouTube terhadap keputusan pembelian pengguna smartphone Samsung yang berdomisili di Kota Semarang. Tipe penelitian ini adalah explanatory research, dengan teknik pengumpulan data melalui kuesioner, dan menggunakan multistage sampling serta purposive sampling sebagai teknik pengambilan sampel. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah 100 orang yang sudah memenuhi syarat sebagai responden. Penelitian ini menggunakan uji regresi linear dengan alat bantu SPSS 21. Hasil penelitian menunjukkan adanya pengaruh positif dan signifikan pada variabel citra merek terhadap keputusan pembelian. Variabel electronic word of mouth memberikan pengaruh yang positif signifikan terhadap keputusan pembelian. Berdasarkan hasil uji F diketahui bahwa citra merek dan electronic word of mouth secara bersama-sama berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian.

Kata Kunci : Citra Merek; Electronic Word of Mouth; Keputusan Pembelian

Fulltext View|Download
Keywords: Citra Merek; Electronic Word of Mouth; Keputusan Pembelian

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.