skip to main content

PENGARUH KOMPETENSI MANAJERIAL DAN ORIENTASI PASAR TERHADAP TINGKAT ADOPSI INOVASI DI SENTRA INDUSTRI BATIK GEBLEK RENTENG KECAMATAN LENDAH KABUPATEN KULON PROGO

*Lutfi Iffanul Maula  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Widayanto Widayanto  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Agung Budiatmo  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2024 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

Adoption of innovation is a process of the adopter going through the stages from knowing there is an innovation to implementing new ideas and confirming the decision to accept or reject innovation. Innovation is one of the key factors in the development of a business organization. In SMEs, innovation is needed so that businesses can remain competitive in the market and keep abreast of rapid information developments. This study aims to determine the effect of managerial competence and market orientation on the level of innovation adoption in the Geblek Renteng Batik Industrial Center, Lendah District, Kulon Progo Regency. The type of research used is explanatory research, using simple random sampling for data collection. Samples collected 55 respondents. This study uses analysis techniques of the coefficient of determination, simple regression, and multiple regression, using the Statistical Product and Service Solution (SPSS) version 25. The results of the analysis show that partially or simultaneously managerial competency and market orientation have a positive effect on the rate of innovation adoption

Keywords : Innovation Adoption, SMEs, Managerial Competencies, Market Orientation


Adopsi inovasi merupakan sebuah proses adopter menempuh tahapan-tahapan sejak mengetahui adanya inovasi sampai dengan implementasi ide-ide baru dan pemastian keputusan menerima atau menolak inovasi. Inovasi merupakan salah satu faktor kunci pengembangan organisasi bisnis. Dalam UMKM, inovasi diperlukan agar usaha dapat tetap bersaing di pasar dan mengikuti perkembangan informasi yang cepat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh kompetensi manajerial dan orientasi pasar terhadap tingkat adopsi inovasi di Sentra Industri Batik Geblek Renteng Kecamatan Lendah Kabupaten Kulon Progo. Tipe penelitian yang digunakan adalah explanatory research, menggunakan simple random sampling untuk pengumpulan data. Sampel yang dikumpulkan 55 responden. Penelitian ini menggunakan teknik analisis koefisien determinasi, regresi sederhana, dan regresi berganda, menggunakan program Statistical Product and Service Solution (SPSS) versi 25. Hasil analisis menunjukkan bahwa secara parsial maupun simultan kompetensi manajerial dan orientasi pasar berpengaruh positif terhadap tingkat adopsi inovasi.

Kata Kunci : Adopsi Inovasi, UMKM, Kompetensi Manajerial ,Orientasi Pasar

 

Fulltext View|Download
Keywords: Adopsi Inovasi; UMKM; Kompetensi Manajerial; Orientasi Pasar

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.