skip to main content

Pengaruh E-Service Quality dan Customer Experience terhadap Keputusan Pembelian (Pengguna Layanan GoFood Mahasiswa FISIP Universitas Diponegoro Semarang)

*Nur Cholis Rina Irawan Sagala  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro Jl. Prof Sudharto, SH, Tembalang Semarang, Indonesia, 50275, Indonesia
Dinalestari Purbawati  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro Jl. Prof Sudharto, SH, Tembalang Semarang, Indonesia, 50275, Indonesia
Sari Listyorini  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro Jl. Prof Sudharto, SH, Tembalang Semarang, Indonesia, 50275, Indonesia
Sendhang Nurseto  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro Jl. Prof Sudharto, SH, Tembalang Semarang, Indonesia, 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 Nur Cholis Rina Irawan Sagala

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract
Gojek is a company that takes advantage of opportunities through technological developments with various achievements and advantages through one of the services provided, namely GoFood, which is undeniable that it will be a competitor in a similar field. Seeing the advantages of Gojek should make GoFood superior to its competitors. This study aims to determine the influence of e-service quality and customer experience on purchasing decisions for GoFood service users in FISIP Diponegoro University Semarang students. This study used the Explanatory research type with a total sample of 100 respondents with nonprobability sampling techniques and data collection techniques with questionnaires and literature studies. The data analysis methods used are correlation test, simple linear regression test, multiple linear regression test, T test, and F test with the help of SPSS For Windows version 21.0. The results showed e-service quality and customer experience partially and simultaneously have a positive and significant influence on purchasing decisions. In this study, the variables of e-service quality and customer experience were in the very good category and the variables of purchasing decisions with good categories. The suggestion of this study is that it should optimize aspects that are still below the average score of variables and conduct further research by other parties.


Gojek merupakan perusahaan yang memanfaatkan peluang melalui perkembangan teknologi dengan berbagai prestasi dan keunggulan melalui salah satu layanan yang disediakan yaitu GoFood yang tidak dapat dipungkiri bahwa aka nada kompetitor pada bidang sejenis. Melihat keunggulan yang dimiliki Gojek harusnya membuat GoFood lebih unggul dari kompetitornya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh e-service quality dan customer experience terhadap keputusan pembelian pada pengguna layanan GoFood pada mahasiswa FISIP Universitas Diponegoro Semarang. Penelitian ini menggunakan tipe penelitian Explanatory research dengan jumlah sampel 100 responden dengan teknik sampling nonprobability sampling dan teknik pengumpulan data dengan kuisioner dan studi pustaka. Metode analisis data yang digunakan adalah uji korelasi, uji regresi linear sederhana, uji regresi linear berganda, uji t dan uji F dengan bantuan SPSS For Windows versi 21.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa e-service quality dan customer experience secara parsial dan simultan memiliki pengaruh yang positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian. Pada penelitian ini variabel e-service quality dan customer experience berada dalam kategori sangat baik dan variabel keputusan pembelian dengan kategori baik. Saran penelitian ini yaitu hendaknya mengoptimalkan aspek yang masih berada dibawah skor rata rata variabel dan diadakan penelitian lanjutan oleh pihak lain.

 

Fulltext View|Download
Keywords: Customer Experience; E-service Quality; Keputusan Pembelian

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.