skip to main content

Analisis Preferensi Konsumen untuk Berbelanja di KPRI Universitas Diponegoro (Studi Pada Konsumen KPRI Universitas Diponegoro di Kota Semarang)

*Munifatul Izzati  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Bulan Prabawani  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Agung Budiatmo  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 Munifatul Izzati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

Cooperatives play an activerole in efforts to improve the quality of life of members and the community around them and the role of cooperatives can strengthen the people’s economy. KPRI Diponegoro University is one of the KPRI’s in Semarang, Central Java. Base on data on sales level  from 2019 to 2021, KPRI Diponegoro University has fluctuated due to the Covid-19 pandemic. This research aims to determine the consumer preference factors that considered by consumers to shop. This type of research is descriptive. The sampling method in this research is non-probablity sampling by accidental sampling. A total of 110 consumer respondents of KPRI Diponegoro University were used as research samples to analyze the tests used using spss 26 software. Result show that two component are formed, a factor called the advantage factor and a promotion factor. The dominant factors that become consumer preferences in shopping at KPRI Diponegoro University is the product factors, service quality factors, promotion factors and location factors, and the most important factors in shopping at KPRI Diponegoro University is a servise quality factor. Based on these results, it is recommended that KPRI Diponegoro University first improve product quality, service quality, promotion and location so that consumer are interested in visiting and shopping again at KPRI Diponegoro University.

 

Koperasi berperan secara aktif dalam upaya meningkatkan kualitas kehidupan anggota dan masyarakat di sekitarnya dan peran koperasi bisa memperkokoh perekonomian rakyat sebagai dasar kekuatan dan ketahanan perekonomian nasional. KPRI Universitas Diponegoro merupakan salah satu KPRI yang berada di Semarang Jawa Tengah. Berdasarkan data tingkat penjualan pada tahun 2019 sampai 2021 KPRI Universitas Diponegoro mengalami fluktuatif akibat adanya pandemi Covid-19. Riset ini bertujuan untuk mengetahui faktor preferensi konsumen yang dipertimbangkan oleh konsumen untuk berbelanja. Tipe penelitian ini adalah deskriptif. Metode pengambilan sampel pada riset ini adalah nonprobability sampling dengan cara accidental sampling. Sebanyak 110 responden konsumen KPRI Universitas Diponegoro dijadikan sampel penelitian. Untuk menganalisis terhadap uji yang digunakan menggunakan bantuan software SPSS 26. Hasil riset menunjukan bahwa terbentuk faktor sebanyak dua komponen faktor yang dinamakan faktor keunggulan dan faktor promosi. Faktor-faktor yang dominan yang menjadi preferensi konsumen dalam berbelanja di KPRI Universitas Diponegoro adalah faktor produk, faktor kualitas pelayanan, faktor promosi dan faktor lokasi, dan faktor yang paling penting dalam berbelanja di KPRI Universitas Diponegoro adalah faktor kualitas pelayanan. Berdasarkan hasil tersebut maka disarankan supaya KPRI Universitas Diponegoro terlebih dahulu me ningkatkan kualitas produk, kualitas pelayanan, promosi dan lokasi sehingga konsumen tertarik untuk berkunjung dan berbelanja kembali di KPRI Universitas Diponegoro.

Fulltext View|Download
Keywords: Analisis Faktor; KPRI Universitas Diponegoro; Preferensi Konsumen

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.