skip to main content

Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Jasa Transportasi Online Maxim di Kota Semarang

*Ridha Ashka Tsalisa  -  Departement of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Sudharto P Hadi  -  Departement of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Dinalestari Purbawati  -  Departement of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2022 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract
In Semarang City, the use of public transportation is deemed inadequate and often the services provided are not a solution in terms of effectiveness and time efficiency. So that, online taxi transportation services in the city of Semarang are an option even though they are considered a little more expensive, and are considered capable of providing more service because they are not bound by routes and 24-hour service hours. Maxim is a Russian online transportation service provider that has entered and developed in Indonesia since 2018 by offering prices that tend to be cheaper than Gojek or Grab. From 2018 to early 2020, the growth in the number of Maxim users has increased to 31 times a year. This study aims to determine the effect of service quality and price on customer satisfaction of Maxim users. This type of research is explanatory research, with sampling using a non-probability sampling approach and purposive sampling technique. The data collection technique used a questionnaire in the form of a google form aimed at users of Maxim online transportation services in the city of Semarang. Respondents in this study amounted to 100 respondents. The data analysis technique used is regression analysis using SPSS version 25 software. The results conclude that service quality has a positive and significant effect on customer satisfaction, price has a positive and significant effect on customer satisfaction, and service quality and price have a significant effect together (simultaneous) on customer satisfaction of Maxim online transportation service users in Semarang City.


Di Kota Semarang penggunaan transportasi umum dirasa belum memadai dan seringkali layanan yang diberikan tidak menjadi solusi dalam hal efektifitas dan efisiensi waktu. Sehingga jasa transportasi ojek online di Kota Semarang menjadi pilihan walau dirasa sedikit lebih mahal, dan dipandang mampu memberikan pelayanan yang lebih karena tidak terikat oleh rute dan jam pelayanan yang 24 jam. Maxim merupakan perusahaan penyedia jasa transportasi online Rusia yang masuk dan berkembang di Indonesia sejak tahun 2018 dengan menawarkan harga yang cenderung lebih murah dibandingkan Gojek atau Grab. Sejak tahun 2018 hingga awal tahun 2020, pertumbuhan jumlah pengguna Maxim mengalami kenaikan mencapai 31 kali dalam setahun. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kualitas pelayanan dan harga terhadap kepuasan pelanggan pengguna Maxim. Tipe penelitian ini adalah explanatory research, dengan pengambilan sampel menggunakan pendekatan non-probability sampling dan teknik purposive sampling. Teknik pengambilan data menggunakan kuesioner dalam bentuk google form yang ditujukan pada pengguna jasa transportasi online Maxim di Kota Semarang. Responden dalam penelitian ini berjumlah 100 orang responden. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis regresi dengan menggunakan bantuan software SPSS versi 25. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa kualitas pelayanan berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan pelanggan, harga berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan pelanggan, serta kualitas pelayanan dan harga berpengaruh signifikan secara bersama-sama (simultan) terhadap kepuasan pelanggan pengguna jasa transportasi online Maxim di Kota Semarang.
Fulltext View|Download
Keywords: Harga; Kepuasan Pelanggan; Kualitas Pelayanan

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.