skip to main content

Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Knowledge Management terhadap Kinerja Pemasaran (Studi pada Klaster Gitar Amanah Kecamatan Baki Kabupaten Sukoharjo)

*Oxi Alvianto  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Agung Budiatmo  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Sri Suryoko  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2022 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

In an effort to ensure business continuity, business organizations must be able to maintain marketing performance. The increasingly competitive and dynamic business competition climate conditions make efforts to maintain high-performing marketing performance not an easy task. In dealing with this situation, it is necessary to have entrepreneurial orientation behavior in business actors so that they can be proactive towards existing opportunities, be aggressive towards competition, dare to face all business risks, be innovative and also help in making decisions. In addition, business actors need to manage the existing knowledge management in their business so that the benefits for business organizations can be taken. This study aims to determine the effect of entrepreneurial orientation and knowledge management on marketing performance. The sample in this study amounted to 51 respondents with a sampling technique using census sampling. Descriptive quantitative data analysis method with validity test, reliability test, correlation coefficient, coefficient of determination, simple and multiple regression analysis, significance of t test and F test using SPSS version 25.0 program. The results of this study indicate that the variables of entrepreneurial orientation and knowledge management have a positive and significant effect on marketing performance. The correlation results in this study also show that entrepreneurial orientation and knowledge management on marketing performance have a strong relationship. Suggestions that can be submitted to the trusty guitar cluster, Baki District, Sukoharjo Regency, are to increase the willingness to learn about business management, promote product advantages and provide purchase promos to attract buying interest, actively monitor the development of guitar tastes by looking at trends on social media, and following every bazaar. which exists. In addition, craftsmen need to explore more insights from years of experience in this industry, practice communicating by interacting with various parties, re-learn about all procedures and rules in making guitars, and also increase the reading level of craftsmen in order to be able to explore new insights about the industry.


Dalam upaya menjamin keberlanjutan usaha, organisasi bisnis haruslah mampu mempertahankan kinerja pemasaran. Kondisi iklim persaingan usaha yang semakin kompetitif dan dinamis menjadikan upaya untuk menjaga kinerja pemasaran dalam peforma tinggi bukanlah hal mudah. Dalam menghadapi situasi ini dibutuhkan adanya perilaku orientasi kewirausahaan dalam diri pelaku usaha agar dapat bersikap proaktif terhadap peluang yang ada, agresif terhadap persaingan, berani menghadapi segala resiko berbisnis, bersikap inovatif dan juga membantu dalam mengambil suatu keputusan. Selain itu pelaku usaha perlu mengelola knowledge management yang ada didalam usahanya untuk dapat diambil manfaatnya bagi organisasi bisnis. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh orientasi kewirausahaan dan knowledge management terhadap kinerja pemasaran. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 51 responden dengan teknik pengambilan sampel menggunakan sampling jenuh. Metode analisis data kuantitatif deskriptif dengan uji validitas, uji reliabilitas, koefisien korelasi, koefisien determinasi, analisis regresi sederhana dan berganda, signifikansi uji t dan uji F dengan menggunakan program SPSS versi 25.0. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa variabel orientasi kewirausahaan dan knowledge management berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja pemasaran. Hasil korelasi pada penelitian ini juga menunjukan bahwa orientasi kewirausahaan dan knowledge management terhadap kinerja pemasaran memiliki hubungan yang kuat. Saran yang dapat disampaikan kepada klaster gitar amanah Kecamatan Baki Kabupaten Sukoharjo ialah meningkatkan kemauan belajar akan manajemen bisnis, melakukan promosi kelebihan produk dan pemberian promo pembelian untuk menarik minat beli, aktif memantau perkembangan selera gitar dengan melihat tren yang ada dimedia sosial, serta mengikuti setiap bazar yang ada. Selain itu pengrajin perlu menggali lagi wawasan dari pengalaman selama bertahu-tahun berkecimpung dalam industri ini, berlatih berkomunikasi dengan berinteraksi kepada berbagai pihak, belajar kembali mengenai segala prosedur dan aturan dalam membuat gitar, dan juga meningkatkan tingkat baca pengrajin agar mampu menggali wawasan baru tentang industri ini.


Fulltext View|Download
Keywords: Orientasi Kewirausahaan; Kinerja Pemasaran; Knowledge Management

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.