skip to main content

Pengaruh Harga dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian melalui Minat Beli sebagai Variabel Intervening (Studi pada Konsumen Hypermart Paragon Semarang)

*Baariq Ayumi  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Agung Budiatmo  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Open Access Copyright 2021 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

Abstract: The level of product sales can indicate consumer purchasing decisions. Based on data from Hypermart Paragon Semarang and the results of an interview with an employee, it shows that sales of Hypermart Paragon Semarang have decreased in recent years. The purpose of this study was to determine the effect of price and promotion on purchasing decisions through buying interest as an intervening variable. This type of research is explanatory research with data collection techniques using questionnaires. The sample of this research is 100 consumers of Hypermart Paragon Semarang. The analytical technique used is quantitative analysis with the help of IBM SPSS version 16.0 application and Sobel analysis to test the effect of intervening variables. The results showed that there was a positive and significant effect on price on buying interest, promotion on buying interest, price on purchasing decisions, promotion on purchasing decisions. The results of the indirect effect test show that there is a positive and significant effect of price on purchasing decisions through buying interest, as well as promotion on purchasing decisions through buying interest.

Keywords: price; promotion; buying interest; purchase decision

 

Abstraksi: Tingkat penjualan produk dapat menunjukkan keputusan pembelian konsumen. Berdasarkan data dari Hypermart Paragon Semarang dan hasil wawancara dengan salah satu karyawan menunjukkan bahwa penjualan Hypermart Paragon Semarang beberapa tahun belakangan mengalami penurunan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh harga dan promosi terhadap keputusan pembelian melalui minat beli sebagai variabel intervening. Tipe penelitian ini adalah explanatory research dengan teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner. Sampel dari penelitian ini adalah 100 konsumen Hypermart Paragon Semarang. Teknik analisis yang digunakan adalah analisis kuantitatif dengan bantuan aplikasi IBM SPSS versi 16.0 serta analisis sobel untuk menguji pengaruh variabel intervening. Hasil penelitian menunjukkan adanya pengaruh positif dan signifikan pada harga terhadap minat beli, promosi terhadap minat beli, harga terhadap keputusan pembelian, promosi terhadap keputusan pembelian. Hasil uji pengaruh tidak langsung menunjukkan adanya pengaruh positif dan signifikan harga terhadap keputusan pembelian melalui minat beli, serta promosi terhadap keputusan pembelian melalui minat beli.

Kata kunci: harga, promosi, minat beli, keputusan pembelian
Fulltext View|Download
Keywords: price; promotion; buying interest; purchase decision

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.