skip to main content

Pengaruh E-Service Quality Dan Keamanan Terhadap Keputusan Penggunaan Jasa Marketplace Tokopedia (Studi Kasus Seller Tokopedia)

*Adhi Kurniawan Ciptowening  -  Department of Business Adminitration, Universitas Diponegoro, Indonesia
Reni Shinta Dewi  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Ngatno Ngatno  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Open Access Copyright 2021 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

Abstract: Currently buying and selling process can be done online via the internet, which does not require sellers and buyers to meet. This opportunity was taken by Tokopedia with its business marketplace. A marketplace is a website or application that facilitates the buying and selling process from various stores. However, it is not responsible for the goods sold, but to provide a place for sellers and help them to meet buyers, thus, the process of transactions will be conducted. At the beginning of 2020, Tokopedia received news of user data theft, which had an impact on its security aspects. This study aims to determine the effect of e-service quality and security on the decision of the seller to use the Tokopedia marketplace services. This type of research is explanatory with a purposive sampling method. The data collection technique used a questionnaire to 100 sellers of Tokopedia as respondents. SPSS 21.0 application is used to analyze the data analysis technique. The results of this study show that e-service quality has a positive and significant effect on usage decision, security has a positive and significant effect on usage decision, simultaneously e-service quality and security have a positive effect on usage decision. The suggestions for Tokopedia in this research in the form of improving communication services and transaction complaint system. Besides, Tokopedia must restore its corporate security image so that users can rebuild their trust in Tokopedia.

Keywords: E-service quality; Security; Usage Decision; Marketplace

 

Abstrak: Saat ini kegiatan jual-beli dapat dilakukan secara online melalui internet dan tidak mengharuskan penjual dan pembeli untuk bertemu. Peluang ini diambil oleh Tokopedia dengan bisnis marketplace-nya, marketplace adalah sebuah website atau aplikasi online yang memfasilitasi proses jual beli dari berbagai toko. Pihak marketplace tidak bertanggung jawab atas barang-barang yang dijual karena tugas mereka adalah menyediakan tempat bagi para penjual dan membantu mereka untuk bertemu pembeli dan melakukan transaksi. Diawal tahun 2020 Tokopedia mendapat berita pencurian data pengguna, hal ini berdampak pada aspek keamanan Tokopedia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh e-service quality dan keamanan terhadap keputusan penggunaan jasa marketplace Tokopedia oleh seller. Tipe penelitian ini adalah explanatory research dengan metode purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner kepada 100 seller Tokopedia sebagai respondennya. Teknik analisis data dianalisis menggunakan aplikasi SPSS 21.0. Hasil penelitian ini menyatakan bahwa e-service quality berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan penggunaan jasa, keamanan berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan penggunaan jasa, secara simultan e-service quality dan keamanan berpengaruh positif terhadap keputusan penggunaan jasa. Adapula saran untuk Tokopedia dalam penelitian ini berupa, meningkatkan pelayanan komunikasi dan memperbaiki sistem komplain transaksi. Selain itu Tokopedia juga harus mengembalikan citra keamanan perusahaannya agar pengguna percaya terhadap Tokopedia.

 

Kata kunci: E-service quality; keamanan; Keputusan Penggunaan; Marketplace
Fulltext View|Download
Keywords: E-service quality; Security; Usage Decision; Marketplace

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.