skip to main content

Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening Pada KFC Srondol

*Elijah Joel Mustamu  -  Department of Business Adminitration, Diponegoro University, Indonesia
Ngatno Ngatno  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Open Access Copyright 2021 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

Abstract: This research background is based on the development of fast food industry that are growing in Indonesia, causing the numbers of competitor racing towards the customer’s heart. The uniqueness and new product innovation from business corporation can produce continuity and strength in terms of competing with other competitor, especially with competitors that threatens the survival of that company. KFC is one of an example of fast food restaurant. Based on the data, KFC’s sales on the Product Innovation experience ups and downs and only one product that keep on rising. Which means customer often tries food, then doesn’t make repurchase if they don’t like it. The type of this study is explanatory research, and the sampling technique uses a non-probability sampling technique. The data are obtained using Google forms. The number of samples used is 58 respondents who’ve bought KFC’s new product. This study results showed that Product Innovation Affects Customers Loyalty through Customers Satisfaction. Based on the analysis, researcher advises KFC to extend the period of time on new product innovation, be more selling via Social media and other marketing method, and to make KFC product more unique, more variety, quality improvement, and also do some research about what the customer wants and needs.

 

Keywords: product innovation; customer satisfaction; loyality

 

Abstrak: Penelitian ini dilatar belakangi oleh berkembangnya dunia industri makanan cepat saji secara pesat di Indonesia menyebabkan tingkat persaingan untuk mendapatkan hati konsumen semakin tinggi. Keunikan dan inovasi baru produk dari para pelaku usaha dapat menghasilkan kontinuitas dan kekuatan mereka dalam bersaing dengan para pesaing lainnya, terutama pelaku usaha yang memiliki lawan yang dapat mengancam keberlangsungan hidup perusahaan tersebut. Salah satu contoh restoran fastfood di Indonesia yaitu KFC. Berdasarkan data yang diperoleh, produk inovasi dari KFC penjualannya mengalami naik turun dan hanya satu yang mengalami kenaikan secara terus menerus. Sampel yang digunakan yaitu sebanyak 58 responden yang pernah membeli produk baru KFC.. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa inovasi produk berpengaruh terhadap kepuasan konsumen dan juga loyalitas konsumen, kepuasan konsumen berpengaruh terhadap loyalitas konsumen, serta terdapat pengaruh antara inovasi produk dengan loyalitas konsumen melalui kepuasan pelanggan. Berdasarkan hasil analisis yang dilakukan, maka peneliti menyarankan supaya KFC lebih memperpanjang masa mereka dalam menjual produk inovasi, lebih menggencarkan promosi produk inovasi mereka melalui media cetak maupun media sosial, membuat produk-roduk KFC lebih unik dan menarik, meningkatkan kualitas dari produk- produk mereka, serta melakukan penelitian pada masyarakat terhadap keinginan dan kebutuhan.

 

Kata kunci: inovasi produk; kepuasan; loyalitas

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext View|Download |  Research Instrument
The Impact of Product Innovation on Customer Loyalty with Customer Satisfaction as an Intervening Variable, Study on KFC Srondol Semarang
Subject Product Innovation; Customer Loyalty; Customer Satisfaction
Type Research Instrument
  Download (1MB)    Indexing metadata
Keywords: product innovation; customer satisfaction; loyality

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.