skip to main content

Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian melalui Minat Beli sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Konsumen Du Cafe Semarang)

*Raja Ainaya Alfatiha  -  Diponegoro University, Indonesia
Agung Budiatmo  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Open Access Copyright 2020 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

Abstract: This research is motivated by a decrease in the amount of income of Du Cafe Semarang every year. The purpose of this study was to determine the effect of price and service quality on purchasing decisions through purchase intention as an intervening variable at Du Cafe Semarang. The population is all Du Cafe consumers who live in Semarang, while the sample of this study is 100 consumers of Du Cafe Semarang using accidental sampling techniques and purposive sampling.This type of research is explanatory research. The data analysis method used is significance test (t test) and two-stage analysis test using SPSS 22.0  The results showed that price had a positive effect on purchase intention, service quality had a positive effect on purchase intention, purchase intention had a positive effect on purchasing decisions. In the intervening variable, it is known that there is a positive influence on the price variable on purchasing decisions through purchase intention and there is a positive influence of service quality variables on purchasing decisions through purchase intention. Based on these results, it is recommended that Du Cafe Semarang conduct research & development so that the quality of the product taste is in accordance, besides adjusting the price with competitors and giving discounts to loyal customers. Conducting briefings and making SOPs and increase quality control on product taste. In addition, improving service quality and product quality so that the price paid by consumers is in accordance with the benefits obtained.

Keywords: Price; Service Quality; Purchase Decision; Interest Buying

 

Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya penurunan jumlah pendapatan Du Cafe Semarang setiap tahunnya. Tujuan penelitan ini untuk mengetahui pengaruh harga dan kualitas pelayanan terhadap keputusan pembelian melalui minat beli sebagai variabel intervening pada Du Cafe Semarang. Populasinya adalah seluruh konsumen Du Cafe yang berdomisili di Semarang, sedangkan sampel penelitian ini adalah 100 konsumen Du Cafe Semarang dengan menggunakan teknik pengambilan sampel accidental dan purposive sampling. Tipe penelitian ini adalah explanatory research. Metode analisis data yang digunakan adalah uji signifikansi (uji t) serta uji analisis dua tahap dengan menggunakan software SPSS 22.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa harga berpengaruh positif terhadap minat beli, kualitas pelayanan berpengaruh positif terhadap minat beli, minat beli berpengaruh positif terhadap keputusan pembelian. Pada variabel intervening diketahui bahwa terdapat pengaruh positif variabel harga terhadap keputusan pembelian melalui minat beli dan terdapat pengaruh positif variabel kualitas pelayanan terhadap keputusan pembelian melalui minat beli. Berdasarkan hasil tersebut maka disarankan agar Du Cafe Semarang melakukan research & development, menyesuaikan harga dengan kompetitor serta memberikan discount kepada pelanggan yang loyal. Melakukan briefing dan pembuatan SOP, serta meningkatkan quality control pada cita rasa produk. Meningkatkan kualitas pelayanan dan kualitas produk agar harga yang dibayarkan oleh konsumen sesuai dengan manfaat yang didapatkan.

 

Kata Kunci: Harga, Kualitas Pelayanan, Minat Beli, Keputusan Pembelian

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext View|Download |  Research Instrument
Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian melalui Minat Beli sebagai Variabel Intervening
Subject
Type Research Instrument
  Download (1MB)    Indexing metadata
Keywords: Price; Service Quality; Purchase Decision; Interest Buying

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.