skip to main content

Pengaruh Brand Association Dan Perceived Quality Terhadap Keputusan Pembelian Produk Mustika Ratu (Studi Pada Pengunjung Toko Kosmetik J-C Store Dan Toko Kosmetik Brilliant Kota Semarang)

*Resi Yuningsih  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Sri Suryoko  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Open Access Copyright 2020 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

Abstract: Mustika Ratu experienced fluctuations that tended to decline in 2016 and in 2018 decreased by 14.7%. Likewise, the position of Mustika Ratu is vulnerable to being shifted, this can be seen in Mustika Ratu's type of foundation which only survives on the Top Brand Index in 2016. This study aims to determine the effect of brand association, and perceived quality on the purchase decision of Mustika Ratu products for visitors to the J-C Store cosmetics store and the Brilliant cosmetics shop in Semarang. This type of research is explanatory with an unknown population and a sample of 97 respondents. The sampling technique used was purposive sampling. The analysis technique used is the correlation test, determination test, simple linear regression test, multiple linear regression test, t test and F test with the help of the IBM SPSS program version 26.0. Based on the results of the analysis, it can be concluded that there is a positive and significant influence on the brand association and perceived quality variables on purchasing decisions partially or simultaneously. Mustika Ratu should display testimonials from the use of products to consumers, add more specific instructions for product use, follow existing beauty product trends and provide fast information to consumers regarding their products through various kinds of advertisements and discounts.

Keywords: Brand Association; Perceived Quality; Purchasing Decisions

 

Abstrak: Tinggi rendahnya keputusan pembelian mengindikasikan keberhasilan suatu perusahaan dalam memasarkan produknya. Mustika Ratu mengalami fluktuasi yang cenderung menurun di tahun 2016 dan tahun 2018 menurun sebesar 14,7%. Begitu pula posisi Mustika Ratu rentan tergeser, hal ini terlihat pada produk Mustika Ratu jenis foundation yang hanya bertahan pada Top Brand Index pada tahun 2016 saja. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pegaruh brand association, dan perceived quality terhadap keputusan pembelian produk Mustika Ratu pada pengunjung toko kosmetik J-C Store dan toko kosmetik Brilliant Kota Semarang. Tipe penelitian yang digunakan adalah eksplanatori dengan populasi yang tidak diketahui jumlahnya dan sampel responden sebanyak 97 orang. Teknik sampling yang digunakan ialah purposive sampling dan accidental sampling. Teknik analisis yang digunakan adalah uji korelasi, uji determinasi, uji regresi linier sederhana, uji regresi linier berganda, uji t dan uji F dengan bantuan program IBM SPSS versi 26.0. Berdasakan hasil analisis, dapat disimpulkan terdapat pengaruh yang positif dan signifikan variabel brand association dan perceived quality terhadap keputusan pembelian baik secara parsial maupun secara simultan. Mustika Ratu hendaknya menampilkan testimoni-testimoni hasil pemakaian produk kepada konsumen, menambah instruksi yang lebih spesifik atas pemakaian produk, mengikuti tren produk kecantikan yang ada dan memberikan informasi yang cepat kepada konsumen terkait produknya melalui berbagai macam iklan dan diskon

Kata Kunci: Brand Association, Perceived Quality, Keputusan Pembelian

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext View|Download |  Research Results
0822-8069-0566
Subject Brand Association ; Perceived Quality ; Purchasing Decisions
Type Research Results
  Download (1MB)    Indexing metadata
Keywords: Brand Association ; Perceived Quality ; Purchasing Decisions
Funding: Sri Suryoko, Diponegoro University, Department of Business Administration

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.