skip to main content

Pengaruh Kualitas Produk Dan E-Wom Terhadap Keputusan Pembelian Portobello Semarang

*Vega Amarazka  -  University of Diponegoro, Indonesia
Reni Shinta Dewi  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Open Access Copyright 2020 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

Abstract: The arrival of technology made a huge jump in all industries, including in the Food & Beverage sector. Food is a primary need for human existence to be fullfilled. Therefore, the growth in this sector is always rising because of the new touch that often leads to innovation especially in kinds of variety of food. Portobello is a local restaurant that offers western foods with pasta and pizza specialty and also local foods located in Semarang Indonesia. Based on the sales report, from 2015 until 2019 the company was facing fluctuated sales. From the researcher perspective, product quality and e-WOM could be the cause of the fluctuated sales. This study aims to determine the influence of product quality and e-WOM on purchase decision of Portobello, Sumurboto consumer. The type of research is explanatory research and using non-probability sampling techniques, purposive sampling and accidental sampling. The samples used for this research are 100 respondents that just visited the restaurant. This research uses statistic system SPSS version 20 and qualitative and quantitative analysis with validity, reliability, correlation coefficients, coefficient of determination, simple and multiple regression, the significance of t-test and F test.

Keywords: Product Quality; E-WOM; Purchase Decisions

 

Abstrak: Kehadiran teknologi membuat lompatan yang besar dalam semua industri, termasuk salah satunya di bidang Food & Beverage. Makanan adalah kebutuhan primer manusia yang harus dipenuhi. Maka itu, perkembangan di sektor ini terus meningkat karena ragamnya inovasi produk makanan yang selalu dilakukan oleh pelaku bisnis. Portobello adalah restoran lokal yang menawarkan menu western seperti pasta, pizza dan lainnya serta makanan lokal yang berlokasi di Semarang, Indonesia. Berdasarkan data penjualan yang didapat, dari tahun 2015 sampai 2019 Portobello mengalami pendapatan yang fluktuatif. Maka dari itu, kualitas produk dan e-wom dapat diduga menjadi faktor penyebab fluktuasi tersebut.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kualitas produk dan e-wom terhadap keputusan pembelian pada konsumen Portobello, Sumurboto. Tipe penelitian adalah eksplanatory research dan pengambilan sampel menggunakan teknik non probability sampling, purposive sampling dan accidental sampling. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dan google form. Sampel yang digunakan sebanyak 100 responden konsumen Portobello, Sumurboto Kota Semarang. Penelitian ini menggunakan sistem statistik SPSS versi 20 dan menggunakan analisis kuantitatif dengan uji validitas, reliabilitas, koefisien korelasi, koefisien determinasi, regresi sederhana dan berganda, signifikansi uji t dan uji F.

Kata Kunci: Kualitas Produk; E-WOM; Keputusan Pembelian

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext View|Download |  Research Instrument
PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN E-WOM TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PORTOBELLO SEMARANG
Subject
Type Research Instrument
  Download (49KB)    Indexing metadata
 Research Instrument
The Influence of Product Quality and E-WOM on Purchase Decision (Study on Portobello, Sumurboto consumers)
Subject
Type Research Instrument
  Download (1MB)    Indexing metadata
Keywords: Product Quality; E-WOM; Purchase Decisions

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.