skip to main content

Pengaruh Kompetensi Wirausaha Dan Orientasi Pasar Terhadap Keunggulan Bersaing Untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran (Pada Usaha Batik Tulis Di Grobogan-Jawa Tengah)

*Iva Nurrohmah  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Sri Suryoko  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Open Access Copyright 2020 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

Handmade batik is one of the businesses run by the people of Grobogan district. Handmade batik has the potential to develop because it has a unique product and is one of the cultures in Indonesia. However, the achievement of batik sales has not been in accordance with the desired target and sales have decreased over the past three years. This study aims to determine the effect of entrepreneurial competence and market orientation on competitive advantage to improve marketing performance in the batik business in Grobogan-Central Java. This research was conducted in several sub-districts in Grobogan district, with a total of 9 sub-districts studied. The most batik producing districts are Purwodadi sub-districts. This type of research is explanatory research with data collection techniques through questionnaires and interviews. The sample of this research was 46 batik business in Grobogan Regency with the criteria of having conducted business activities for at least 2 years. The technique used is quantitative analysis with the help of SPSS version 20. The analysis used is simple linear regression, multiple linear regression, t test and mediation test (intervening). The results showed that there was an influence of entrepreneurial competence on competitive advantage, market orientation on marketing performance, and competitive advantage on marketing performance

Batik tulis merupakan salah satu usaha yang dijalankan oleh masyarakat kabupaten Grobogan. Batik tulis berpotensi untuk berkembang karena produk yang unik dan merupakan salah satu budaya yang ada di Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kompetensi wirausaha dan orientasi pasar terhadap keunggulan bersaing untuk meningkatkan kinerja pemasaran pada usaha batik tulis di Grobogan-Jawa Tengah. Penelitian ini dilakukan dibeberapa kecamatan yang ada di kabupaten Grobogan, dengan jumlah kecamatan yang diteliti yaitu sebanyak 9 kecamatan. Kecamatan terbanyak penghasil batik tulis yaitu kecamatan Purwodadi. Tipe penelitian ini adalah explanatory research dan teknik pengumpulan data melalui kuesioner dan wawancara. Sampel dari penelitian ini adalah 46 usaha batik tulis di Kabupaten Grobogan dengan kriteria telah melakukan kegiatan usaha minimal 2 tahun. Teknik yang digunakan adalah analisis kuantitatif dengan bantuan SPSS versi 20. Analisis yang digunakan adalah regresi linier sederhana, regresi linier berganda, uji t dan uji mediasi (intervening). Hasil penelitian menunjukan bahwa ada pengaruh kompetensi wirausaha terhadap keunggulan bersaing, orientasi pasar terhadap kinerja pemasaran, dan keunggulan bersaing terhadap kinerja pemasaran.

 

Fulltext View|Download
Keywords: Kompetensi Wirausaha, Orientasi Pasar; Keunggulan Bersaing; Kinerja Pemasaran

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.