skip to main content

Analisis Implementasi Prinsip Universal Desain dalam Meningkatkan Aksesibilitas bagi Penyandang Disabilitas (Studi Kasus: SMK TI BAZMA Bogor)

*Yanuar Eka Putri  -  Teknik Infrastruktur Sipil dan Perancangan Arsitektur, Sekolah Vokasi, Universitas Diponegoro, Indonesia
Sukawi Sukawi  -  Teknik Infrastruktur Sipil dan Perancangan Arsitektur, Sekolah Vokasi, Universitas Diponegoro, Indonesia

Citation Format:
Abstract
Accessibility for persons with disabilities is a crucial aspect of infrastructure development, especially in educational environments such as school dormitories. SMK TI BAZMA Bogor has dormitory facilities that must ensure easy access for all residents. The objective of this investigate is to look at how universal design principles can be applied to enhance accessibility within the SMK TI BAZMA Bogor dormitory. This investigate employs a quantitative approach with a descriptive method. Information were collected through observation and analysis of facility compliance with Ministerial Regulation PU No. 30 of 2006. The analyzed aspects include parking areas, horizontal circulation, room dimensions, doors, stairs, toilet facilities, furniture, and guiding paths. 
Fulltext View|Download

Article Metrics:

  1. Indonesia. (2016). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 2016 tentang Penyandang Disabilitas
  2. Jakarta: Lembaran Negara Republik Indonesia. Available at: https://peraturan.bpk.go.id/Details/37251/uu-no-8-tahun-2016
  3. Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat. (2017). Peraturan Menteri Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Nomor 14 Tahun 2017 tentang Persyaratan Kemudahan Bangunan Gedung. Jakarta: Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat. Available at: https://peraturan.bpk.go.id/Details/104477/permen-pupr-no-14prtm2017-tahun-2017
  4. Indriastjario, I., Naima, S.P. and Wijayanti, W. (2018) ‘Kajian Penerapan Prinsip Desain Universal Pada Museum Studi Kasus: Museum Geologi Bandung’, Modul, 18(2), p. 83. Available at: https://doi.org/10.14710/mdl.18.2.2018.83-89
  5. Allyssa Syifa Salsabilla, Lily Mauliani, Ratna Dewi Nur’aini (2019) ‘Penerapan Konsep Arsitektur Universal Pada Desain Sekolah Dasar Aisyiyah si Jakarta Utara’, Purwarupa ,3(1), p. 75 Available at: https://jurnal.umj.ac.id/index.php/purwarupa/article/view/2689/3014
  6. Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat. (2006). Peraturan Menteri Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat Nomor 30/PRT/M/2006 Tahun 2006 tentang Pedoman Teknis Pembangunan Bangunan Gedung Negara. Jakarta: Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat. Available at: https://peraturan.bpk.go.id/Details/104488/permen-pupr-no-30prtm2006-tahun-2006
  7. Yogas Auriansyah, Hermin Widyaningsih (2024) ‘Evaluasi Prinsip Universal Desain Terkait Kemudahan Aksesibilitas Difabel Pada Bangunan Studi Kasus: Gedung A MTs N 2 Kota Semarang‘, Gewang, 6(2), p.138-
  8. Available at: https://ejurnal.undana.ac.id/index.php/gewang/article/view/11362/7203
  9. Widyanesti Liritantri, Andreas Dwiputro Handoyo, Kristal Puan Bazukarno, Leandro Krista Arnita (2021) ‘Evaluasi Terhadap Penerapan Desain Aksesibilitas Untuk Disabilitas Fisik di Fakultas Industri Kreatif Universitas Telkom’, Arsitektura, 19(2), p. 266 - 270. Available at: https://jurnal.uns.ac.id/Arsitektura/article/view/50841/33303

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.