skip to main content

PENGARUH PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN TIKET KERETA API ONLINE PADA PENGGUNAAN PLATFROM “KAI ACCESS” TAHUN 2023

*faradilla hamdi layla  -  Departemen Ekonomika dan Bisnis, Fakultas Sekolah Vokasi, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia 55281, Indonesia
nidaul firdausy akyun  -  Departemen Ekonomika dan Bisnis, Fakultas Sekolah Vokasi, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia 55281, Indonesia
Open Access Copyright 2025 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract
Abstract: Public transportation is an alternative way for people to move from one place to another. Trains are public transportation that is widely used by people. PT.Kereta Api Persero is a State-Owned Enterprise (BUMN) which operates in the Indonesian railway industry. Companies must have the right strategy to offer their products and services in the current competition between transportation providers. PT.Kereta Api Persero responds to developments in the social environment through the KAI Access application platform which offers many attractive discounts and promotions. The aim of this research is to determine the influence of promotions and prices on online train ticket purchasing decisions via KAI Access. This research is quantitative and uses multiple linear regression techniques as the analysis method. The sample consisted of 122 UGM Vocational School students who purchased train tickets using the KAI Access platform. This research was conducted using primary data from a survey questionnaire distributed to the Millennial generation regarding the relationship between promotions and product purchasing decisions. Test results include hypothesis testing, descriptive statistical tests, qualitative logit tests and probit model tests. Based on testing, the final analysis proves that promotions have a significant influence on ticket purchasing decisions via the KAI ACCESS platform.
Keywords: KAI Access, Price, Promotion, Purchase Decision

Abstraksi: Transportasi umum merupakan salah satu alternatif cara masyarakat berpindah dari satu tempat ke tempat lain. Kereta api merupakan transportasi umum yang banyak digunakan oleh masyarakat. PT. Kereta Api Persero adalah Badan Usaha Milik Negara (BUMN) yang bergerak di industri perkeretaapian Indonesia. Perusahaan harus mempunyai strategi yang tepat untuk menawarkan produk dan jasanya dalam persaingan penyedia transportasi saat ini. PT. Kereta Api Persero menyikapi perkembangan lingkungan sosial melalui platform aplikasi KAI Access yang menawarkan banyak diskon dan promosi menarik. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh promosi dan harga terhadap keputusan pembelian tiket kereta api online melalui KAI Access. Penelitian ini bersifat kuantitatif dan menggunakan teknik regresi linier berganda sebagai metode analisisnya. Sampel terdiri dari 122 mahasiswa Sekolah Vokasi UGM yang melakukan pembelian tiket kereta api menggunakan platform KAI Access. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan data primer dari kuesioner survei yang dibagikan kepada generasi millenial mengenai hubungan promosi dengan keputusan pembelian produk. Hasil pengujian meliputi uji hipotesis, uji statistik deskriptif, uji logit kualitatif dan uji model probit. Berdasarkan pengujian, analisis akhir membuktikan bahwa promosi mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap keputusan pembelian tiket melalui platform KAI Access.
Kata Kunci: KAI Access, Harga, Promosi, Keputusan Pembelian

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext View|Download |  Data Analysis
PENGARUH PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN TIKET KERETA API ONLINE PADA PENGGUNAAN PLATFROM “KAI ACCESS” TAHUN 2023
Subject KAI Access, Harga, Promosi, Keputusan Pembelian
Type Data Analysis
  Download (229KB)    Indexing metadata
Keywords: KAI Access; Harga, Promosi; Keputusan Pembelian

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.