skip to main content

PENGARUH GREEN PRODUCT DAN HARGA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN TISU TESSA (Studi pada Konsumen Tisu Tessa di Kota Semarang)

*Hashfi Prasetyo Whido Saputro  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275", Indonesia
Sari Listyorini  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275", Indonesia
Bulan Prabawani  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275", Indonesia
Open Access Copyright 2024 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

The environmental issue is seems to be never-ending due to ongoing environmental damage. This has led to an increase awareness of environmental sustainability, resulting in a change how people perceive products. This change had an impact on new strategies for companies, commonly referred to as the green marketing mix, which includes the concept of environmentally friendly products. Therefore, companies must be aware of this as a manifestation of their concern for the environment and possess a competitive edge that can influence consumers to make purchases. This research aims to determine the influence of green products and prices on the purchasing decisions of Tessa tissue in Semarang City. This study falls under explanatory research, specifically uses purposive sampling as the sampling technique. The sample consists of 100 Tessa users in Semarang City, with  minimum age of 17 years. This research utilizes regression analysis using SPSS 26 as the tool. The research results show that there is a positive and significant partial influence on each variable, namely green products and prices, on purchasing decisions. Simultaneously, both variables influence consumer purchasing decisions. The conclusion of this study is to increase purchase decision, companies must consider of green product and price of their product

Keywords: green product; price; purchasing decision; environment

Isu mengenai lingkungan menjadi salah satu isu yang hampir tidak ada habisnya, mengingat adanya kerusakan lingkungan yang terus terjadi. Hal tersebut menyebabkan meningkatnya kesadaran lingkungan yang dimana hal tersebut membawa perubahan pada cara pandang masyarakat pada sebuah produk. Perubahan tersebut berdampak pada strategi baru pada perusahaan yang biasa disebut green marketing mix, yang di dalamnya terdapat konsep mengenai produk ramah lingkungan. Untuk itu, perusahaan harus sadar akan hal tersebut sebagai wujud peduli perusahaan pada lingkungan serta memiliki nilai unggul yang mampu mempengaruhi konsumen untuk melakukan pembelian. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh antara green product dan harga terhadap keputusan pembelian tisu Tessa di Kota Semarang. Penelitian ini termasuk ke dalam Penelitian Eksplanatori menggunakan purposive sampling sebagai teknik pengambilan sampel. Sampel yang digunakan ialah 100 orang pengguna tisu Tessa di Kota Semarang dengan umur minimal 17 tahun. Penelitian ini menggunakan analisis regresi dengan alat bantu SPSS 26. Hasil uji penelitian menghasilkan bahwa terdapat pengaruh positif dan signifikan secara parsial pada masing-masing variabel, yaitu green product dan harga terhadap keputusan pembelian. Secara simultan kedua variabel tersebut mempengaruhi keputusan pembelian konsumen. Kesimpulan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan keputusan pembelian maka perusahaan perlu mempertimbangkan aspek green product dan harga produk.

Kata Kunci: green product; harga; keputusan pembelian; lingkungan

Fulltext View|Download
Keywords: Green Product; Harga; Keputusan Pembelian; Lingkungan

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.