skip to main content

PENGARUH GREEN PRODUCT DAN KESADARAN LINGKUNGAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN SEPATU NIKE (STUDI PADA MAHASISWA S1 UNIVERSITAS DIPONEGORO)

*Ichwan Nugraha Budjang  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275"., Indonesia
Sari Listyorini  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275"., Indonesia
Dinalestari Purbawati  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275"., Indonesia
Open Access Copyright 2024 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

The development of the times, especially in the era of globalization, has an impact on the business world which is also experiencing very significant and dynamic developments. This occurs along with technological advances, growth and population behavior in a country. One sector that is growing rapidly is the fashion industry. The development of the fashion industry is starting to increase in line with society's needs, moreover, recently it has become the most profitable industry in Indonesia. To remain competitive and successful, companies operating in the fashion industry must focus on innovation and product development and care for the environment as a top priority. This is important so that companies can compete effectively with other companies in a competitive market. This research aims to determine the influence of green products and environmental awareness on the decision to purchase Nike shoes among undergraduate students at Diponegoro University. This research is included in Explanatory Research, and uses purposive sampling as a sampling technique. The sample used was 100 undergraduate students at Diponegoro University who had bought Nike shoes. This research uses linear regression analysis with the SPSS 25 application tool. The results of the research show that there is a significant positive influence of each variable sequentially, namely green products and environmental awareness on purchasing decisions. It is hoped that Nike will be able to increase consumers' understanding and knowledge so they can become more familiar with their green products which also contribute to protecting and preserving the environment.

Keywords: Green Product; Environmental Awareness; Purchasing Decision.

Berkembangnya zaman terutama pada era globalisasi, berdampak pada dunia bisnis yang juga mengalami perkembangan yang sangat signifikan dan dinamis. Hal ini terjadi seiring dengan kemajuan teknologi, pertumbuhan dan perilaku penduduk dalam suatu negara. Salah satu sektor yang berkembang pesat adalah industri fesyen. Perkembangan industri fesyen mulai meningkat sesuai dengan kebutuhan masyarakat, terlebih lagi belakangan ini menjadi industri yang paling menguntungkan di Indonesia. Untuk tetap bersaing dan berhasil, perusahaan yang bergerak pada industri fesyen harus fokus pada inovasi serta pengembangan produk dan kepedulian terhadap lingkungan sebagai prioritas utama. Hal ini penting agar perusahaan dapat bersaing efektif dengan perusahaan lainnya di pasar yang kompetitif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh antara green product dan kesadaran lingkungan terhadap keputusan pembelian sepatu Nike pada mahasiswa S1 Universitas Diponegoro. Penelitian ini termasuk kedalam Penelitian Eksplanatori, dan menggunakan purposive sampling sebagai teknik pengambilan sampel. Sampel yang digunakan ialah 100 orang mahasiswa S1 Universitas Diponegoro yang pernah membeli sepatu Nike. Penelitian ini menggunakan analisis regresi linear dengan alat bantu aplikasi SPSS 25. Hasil penelitian menunjukkan adanya pengaruh positif signifikan dari masing- masing variabel secara berurutan, yaitu green product dan kesadaran lingkungan terhadap keputusan pembelian. Diharapakan Nike mampu meningkatkan pemahaman dan pengetahuan para konsumen untuk dapat lebih mengenal produk hijau mereka yang juga turut berkontribusi untuk menjaga dan melestarikan lingkungan

Kata Kunci: Green Product; Kesadaran Lingkungan; Keputusan Pembelian

Fulltext View|Download
Keywords: Green Product; Kesadaran Lingkungan; Keputusan Pembelian

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.