skip to main content

Pengaruh Kualitas Produk, Word of Mouth, dan Store Atmosphere terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Kopi Sana Jakarta

*Galih Hammammukti  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275", Indonesia
Widiartanto Widiartanto  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275", Indonesia
Saryadi Saryadi  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275", Indonesia
Open Access Copyright 2023 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract
In the post-modern era like today, starting a new business is no longer difficult. The emergence of new businesses makes the level of market competition increasingly stringent. Kopi Sana Jakarta is one of the cafes affected by the emergence of new businesses. Kopi Sana is a cafe that has been established since 2016. Kopi Sana is located at Jalan Wijaya II no.76, Kebayoran Baru, South Jakarta. Based on Kopi Sana sales data, it is known that there has been a decline in sales from 2018 to 2021. This is because in making purchasing decisions, consumers pay attention to several aspects including product quality, information related to Kopi Sana, and the atmosphere created by Kopi Sana. This research was conducted to explain the influence of product quality, word of mouth, and store atmosphere in increasing purchasing decisions among Kopi Sana Jakarta consumers. This research is associative research with a quantitative approach using a questionnaire as primary data. The population in this study are consumers of Jakarta Sana Coffee with a total sample of 100 people. The data analysis techniques used in this study are validity tests, reliability tests, correlation coefficient tests, coefficient of determination tests, simple linear regression tests, multiple linear regression tests, t tests, and F tests. The results of this study indicate that there is a positive influence and significant difference between product quality, word of mouth, and store atmosphere on purchasing decisions either partially or simultaneously. Based on these results, managers should pay attention to the need to pay attention to the presentation of food and drinks that can arouse consumer tastes, be more intensive in disseminating information, and rearrange parking areas so that they are expanded.


Di era post-modern seperti saat ini, membuat suatu usaha baru bukanlah lagi hal yang sulit. Munculannya usaha baru membuat tingkat persaingan pasar semakin ketat. Kopi Sana Jakarta merupakan salah satu kafe yang terdampak dengan timbulnya usaha-usaha baru. Kopi Sana merupakan kafe yang telah berdiri tahun 2016. Kopi Sana terletak di jalan Wijaya II no.76, Kebayoran Baru, Jakarta Selatan. Berdasarkan data penjualan Kopi Sana, diketahui telah terjadi penurunan penjualan sejak tahun 2018 hingga tahun 2021. Hal tersebut dikarenakan dalam melakukan keputusan pembelian, konsumen memperhatikan beberapa aspek antara lain kualitas produk, informasi terkait Kopi Sana, dan suasana yang diciptakan oleh Kopi Sana. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk menjelaskan pengaruh kualitas produk, word of mouth, dan store atmosphere dalam meningkatkan keputusan pembelian pada konsumen Kopi Sana Jakarta. Penelitian ini merupakan penelitian asosiatif dengan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan kuesioner sebagai data primer. Populasi pada penelitian ini yaitu konsumen Kopi Sana Jakarta dengan jumlah sampel sebanyak 100 orang. Teknik analisis data yang digunakan pada penelitian ini yaitu uji validitas, uji reabilitas, uji koefisien korelasi, uji koefisien determinasi, uji regresi linear sederhana, uji regresi linear berganda, uji t, dan uji F. Hasil pada penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif dan signifikan antara kualitas produk, word of mouth, dan store atmosphere terhadap keputusan pembelian baik secara parsial maupun secara simultan. Berdasarakan hasil tersebut, pengelola sebaiknya memperhatikan perlu memperhatikan penyajian pada makanan dan minuman yang dapat menggugah selera konsumen, lebih intensif lagi dalam menyebarkan informasi, serta mengatur kembali terkait lahan parkir agar diperluas.
Fulltext View|Download
Keywords: Keputusan Pembelian; Kualitas Produk; Store Atmosphere; Word of Mouth

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.