skip to main content

Pengaruh Green Product dan Green Awareness terhadap Keputusan Pembelian Produk Body Butter Mustika Ratu (Studi pada Konsumen Mustika Ratu di Kota Semarang)

*Giafanny Sionika  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Bulan Prabawani  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Ari Pradhanawati  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

The lower or higher level of purchase decision indicates the company’s success rate about how they sell their products. Mustika Ratu experiences a declining sale for about 5.35% in 2022. Beside that, Mustika Ratu’s Body Butter has unstable Top Brand Index compared to other products. The intention of this research is to analize the influence of green product and green awareness towards purchase intention. This research is explanatory with quantitative approach which the amount of population is unknown. Technique to collect the data is through Google Form and literature study. The sampling is purposive and accidental. The analysis techniques used are validity test, realibility test, correlation coefficient test, determination coefficient test, simple linear regression test, multiple linear regression test, t test and f test. Based on the analysis, the conclusion is green product and green awareness positively and significantly influence purchase decision. This research suggests PT. Mustika Ratu Tbk. to pay more attention and maintain their environmentally friendly concept also to deliver more information about their concept so the consumer will be more aware about their environmentally friendly products.


Tinggi rendahnya keputusan pembelian menunjukkan keberhasilan penjualan produk oleh suatu perusahaan. Mustika Ratu mengalami penurunan penjualan sebesar 5,35% pada tahun 2022. Selain itu produk Body Butter Mustika Ratu memiliki persentase Top Brand Index yang tidak stabil dibandingkan produk yang lain. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui pengaruh Green product dan Green Awareness terhadap keputusan pembelian konsumen produk Body Butter Mustika Ratu di Kota Semarang. Tipe penelitian yang digunakan adalah penelitian eksplanatori dengan pendekatan kuantitatif dimana populasi tidak diketahui jumlahnya dan ditetapkan jumlah sampel responden sebanyak 100 orang. Teknik pengumpulan data adalah melalui kuesioner Google Form dan studi kepustakaan. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah teknik purposive dan accidental sampling. Analisis yang digunakan antara lain uji validitas, uji realibilitas, uji koefisien korelasi, uji koefisien determinasi, uji regresi linier sederhana, uji regresi linier berganda, uji t dan uji F dengan program penghitungan statistik SPSS. Berdasarkan hasil analisis, dapat disimpulkan bahwa green groduct dan green awareness berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian. Saran yang diberikan penulis dalam penelitian ini adalah PT. Mustika Ratu Tbk. diharapkan untuk lebih memperhatikan dan mempertahankan konsep produk ramah lingkungan serta menambah informasi tentang produk mereka agar konsumen lebih aware akan produknya yang ramah lingkungan.

Fulltext View|Download
Keywords: Green Product, Green Awareness, Keputusan Pembelian

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.