skip to main content

Pengaruh Green Product dan Green Advertising terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Sariayu Martha Tilaar Kota Semarang

*Adya Laksita Auli  -  Departement of Business Administration, Universitas Dipenogoro, JL. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50139, Indonesia
Ngatno Ngatno  -  Departement of Business Administration, Universitas Dipenogoro, JL. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50139, Indonesia
Handojo Djoko Waloejo  -  Departement of Business Administration, Universitas Dipenogoro, JL. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50139, Indonesia
Open Access Copyright 2023 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

This research is based on the rapid growth of cosmetics in Indonesia and increasing competition in the cosmetic industry in Indonesia. Every year there are always new cosmetics products, this encourages Sariayu Martha Tilaar to carry out the right strategy in order to remain competitive with other cosmetic companies. This study aims to determine the influence of green product and green advertising on the purchasing decision of Sariayu Martha Tilaar. The research technique is explanatory sampling and sampling using non-probability sampling techniques. Data collection was carried out using google forms and questionnaires directly. The sample used was 100 respondents who had purchased Sariayu Martha Tilaar facial products in Semarang City. This research uses reliability test, correlation coefficient, coefficient of determination, simple regression, multiple regression, significance t test and tests using SPSS 26.0 tools.The results obtained in this study conclude that green product and green advertising individually or jointly influence the purchasing decisions of Sariayu Martha Tilaar. Based on these results, Sariayu Martha Tilaar is advised to invite consumers to be more active in participating in the clean beauty campaign conducted by the company.


Penelitian ini berlatar belakang dengan pesatnya pertumbuhan kosmetik di Indonesia dan meningkatnya persaingan di dunia industri kosmetik di Indonesia. Setiap tahun selalu ada produk kosmetik yang baru, hal ini mendorong Sariayu untuk melakukan strategi yang tepat agar tetap dapat bersaing dengan produk kosmetik lainnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adanaya pengaruh green product dan green advertising  terhadap keputusan pemeblian produk wajah Sariayu Martha Tilaar. Teknik penelitian merupakan explanotary sampling dan pengambilan sampel dengan menggunakan teknik nonprobability ssampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan google form dan kuesioner secara langsung. Sampel yang digunakan adalah sebanyak 100 orang responden yang pernah mealukan pembelian produk wajah Sariayu di Kota Semarang. Penelitian ini menggunakan uji reliabilitas, koefisisen korelasi, koefisien determinasi, regresi sederhana, regresi berganda, signifikasi uji t dan uji yang memakai alat bantu SPSS versi 26.0. Hasil yang didapatkan pada penelitian ini yaitu green product dan green advertising masing-masing maupun secara bersama-sama berpengaruh terhadap keputusan pembelian pada produk wajah Sariayu. Berdasarkan hasil tersebut maka Sariayu Martha Tilaar disarankan agar lebih mengajak konsumen untuk lebih aktif mengikuti campaign clean beauty yang dilakukan oleh Sariayu.

Keywords: Green Advertising; Green Product; Keputusan Pembelian

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.