skip to main content

Pengaruh Kualitas Produk dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Laptop Acer di Kota Semarang

*Intan Banjarnahor  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof.Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Handojo Djoko Waloejo  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof.Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Widiartanto Widiartanto  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof.Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract
Technological developments are increasingly showing progress and everyone now is very dependent on technology to carry out their daily activities, one of which is the use of a laptop. This study aims to determine the effect of product quality and price on purchasing decisions of Acer laptop in Semarang City by using an explanatory research type. The sampling technique used is nonprobability sampling with a purposive sampling method. This study used 100 respondents and then analyzed by using quantitative dan qualitative approaches. The data processing is on validity and reliability tests, coefficients of correlation, coefficients of determination, simple linear regression, multiple linear regression, t test, and  F test carried out with the help of SPSS 20. The result of the research that have been carried out show that the product quality and price have a positive effect partially and simultaneously on purchase decison, where together, the product quality has the greatest influence on purchase decision. Partially, product quality contributed 48% to purchase decision, while price contributed 37,2% to purchase decision. While simultaneously product quality and price contributed 52,7% to purchase decision.


Perkembangan teknologi semakin menunjukkan kemajuan dan setiap orang kini sangat bergantung pada teknologi untuk menjalani aktivitas sehari-hari, salah satunya adalah penggunaan laptop. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kualitas produk dan harga terhadap keputusan pembelian laptop Acer di Kota Semarang dengan menggunakan tipe penelitian explanatory. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah teknik nonprobability sampling dengan metode purposive sampling. Penelitian ini menggunakan sampel sebanyak 100 responden dan kemudian dianalisis menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Adapun pengolahan data yang dilakukan adalah uji validitas dan reliabilitas, koefisien korelasi, koefisien determinasi, regresi linear sederhana, regresi linear berganda, uji t, dan uji F dengan bantuan spss versi 20. Hasil penelitian yang telah dilakukan menunjukkan bahwa kualitas produk dan harga berpengaruh positif secara parsial dan simultan terhadap keputusan pembelian, dimana ketika dilakukan secara bersama-sama kualitas produk memiliki pengaruh yang paling besar terhadap keputusan pembelian. Secara parsial, kualitas produk menyumbang sebesar 48% terhadap keputusan pembelian, sedangkan harga menyumbang sebesar 37,2 % terhadap keputusan pembelian. Sedangkan secara simultan kualitas produk dan harga menyumbang sebesar 52,7% terhadap keputusan pembelian.
Fulltext View|Download
Keywords: Kualitas Produk; Harga; Keputusan Pembelian

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.