skip to main content

Pengaruh Citra Merek dan Harga terhadap Keputusan Pembelian pada Natasha Skin Care (Studi pada Konsumen Natasha Skin Care Semarang)

*Selly Yulia Yohana Purba  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Sari Listyorini  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Ari Pradhanawati  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 Shelly Yunas

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

Natasha Skin Care is a beauty clinic that tries to meet consumer needs in the beauty sector with the concept of care using natural ingredients. There is a problem with Natasha Skin Care Semarang, namely a decrease in the number of visitors making transactions from 2019 to 2021. Based on the interview results it is known that one of the things that need to be improved is the affordability of prices which are still relatively expensive, this is feared to create negative information in the community. This study aims to determine the effect of brand image and price on purchasing decisions at Natasha Skin Care Semarang. This type of research is explanatory research design where data collection techniques include observation, distributing questionnaires, and google forms. The sample taken was 100 respondents who used the Rao Purba formula with an accidental sampling approach. These respondents were consumers of Natasha skin care who had done treatment and bought products available at the clinic. The method of analysis is using the SPSS for Windows version 25 program. The results of this study indicate that the Brand Image and Price variables are categorized as good, but they cannot be said to be very good, especially for prices that are still perceived as relatively expensive. Both variables influence purchasing decisions at Natasha skin care Semarang, and of the two variables studied, brand image is the variable that has the best influence on purchasing decisions. Based on this research, the researchers suggest Natasha maintain the company's brand image that has been trusted by consumers and review pricing policies.

 

Natasha Skin Care adalah salah satu klinik kecantikan yang berusaha memenuhi kebutuhan konsumen dalam bidang kecantikan dengan konsep perawatan menggunakan bahan-bahan alami. Terdapat permasalahan pada Natasha Skin Care Semarang yaitu mengalami penurunan jumlah pengunjung yang melakukan transaksi pada tahun 2019 sampai tahun 2021. Berdasarkan hasil wawancara diketahui bahwa yang perlu diperbaiki salah satunya yaitu tentang keterjangkauan harga yang relatif masih mahal, hal ini dikhawatirkan akan menciptakan informasi negatif di masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh Citra Merek dan Harga terhadap Keputusan Pembelian di Natasha Skin Care Semarang. Tipe penelitian ini adalah eksplanatory research design dimana teknik pengumpulan data meliputi observasi, penyebaran kuesioner, google form. Sampel yang daimbil adalah 100 responden yang menggunakan rumus Rao Purba dengan pendekatan accidental sampling. Responden tersebut adalah konsumen Natasha skin care yang pernah melakukan perawatan dan membeli produk yang tersedia di klinik. Metode analisis yaitu menggunakan program SPSS for Windows versi 25. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa variabel Citra Merek dan Harga dikategorikan baik, akan tetapi belum dapat dikatakan sangat baik terutama untuk harga yang masih dipersepsikan relatif mahal. Kedua variabel berpengaruh terhadap keputusan pembelian pada Natasha skin care Semarang, dan dari dua variabel yang diteliti citra merek merupakan variabel yang memberikan pengaruh paling besar terhadap keputusan pembelian. Berdasarkan penelitian tersebut maka peneliti menyarankan pihak Natasha untuk tetap mempertahankan citra merek perusahaanya yang telah dipercayai konsumen serta peninjauan kembali kebijakan penetapan harga.

Fulltext View|Download
Keywords: Citra Merek; Harga; Keputusan Pembelian

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.