skip to main content

Pengaruh E-Service Quality dan E-Satisfaction terhadap Minat Menggunakan Kembali Aplikasi My Blue Bird (Studi pada Masyarakat DKI Jakarta)

*Mokhamad Januar Riffari  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Apriatni Endang Prihatini  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Dinalestari Purbawati  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 Mokhamad Januar Riffari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

Technological developments have had a major influence on the development of the transportation service business in Indonesia. One of the changes is in the form of online-based services. Bluebird as one of the largest transportation service companies in Indonesia implements this through the My Blue Bird application. Service quality and customer satisfaction are two important factors that must be continuously improved. So that users of the My Blue Bird application can continue to have the will to reuse the application. Then to further increase the power of the afternoon with its competitors such as Gojek and Grab which have higher demand. This study aims to determine the effect of e-service quality and e-satisfaction on the intention to reuse the My Blue Bird application. Explanatory Research is the type of research used and purposive sampling is the sampling technique. The sample used is 100 respondents who have made transactions at least 2 times in the last 6 months using the My Blue Bird application. This study uses validity tests, reliability tests, correlation coefficients, coefficients of determination, simple linear, and t tests with the SPSS version 25 application tool. The results in this study indicate that there is a positive and significant effect between the e-service quality variable and the intention to reuse variable. , then there is a positive and significant effect between the e-satisfaction variable on the intention to reuse variable, and there is a positive and significant effect between the e-service quality and e-satisfaction variables on the intention to reuse variable.


Perkembangan teknologi memberikan pengaruh yang besar terhadap perkembangan bisnis layanan jasa transportasi di indonesia. Salah satu perubahannya berupa pelayanan berbasis online. Bluebird sebagai salah satu perusahaan jasa transportasi terbesar di Indoensia mengimplementasikan hal tersebut melalui aplikasi My Blue Bird. Kualitas pelayanan dan kepuasan pelanggan menjadi salah dua faktor penting yang harus terus ditingkatkan. Agar para pengguna aplikasi My Blue Bird dapat terus memiliki kemauan menggunakan kembali aplikasi tersebut. Kemudian untuk semakin meningkatkan daya siang dengan para kompetitornya seperti Gojek dan Grab yang memiliki lebih tinggi peminat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh e-service quality dan e-satisfaction terhadap minat menggunakan kembali aplikasi My Blue Bird. Explanatory Research menjadi tipe penelitian yang digunakan dan purposive sampling menjadi teknik pengambilan sampel. Sampel yang digunakan ialah 100 responden yang pernah melakukan transaksi minimal 2 kali dalam 6 bulan terakhir menggunakan aplikasi My Blue Bird. Penelitian ini menggunakan  uji validitas, uji reliabilitas, koefisien korelasi, koefisien determinasi, linear sederhana, dan uji t dengan alat bantu aplikasi SPSS versi 25. Hasil dalam penelitian ini menunjukkan terdapat pengaruh positif dan siginifikan antara variabel e-service quality terhadap variabel minat menggunakan kembali, lalu terdapat pengaruh positif dan siginifikan antara variabel e-satisfaction terhadap variabel minat menggunakan kembali, serta terdapat pengaruh positif dan siginifikan antara variabel e-service quality dan e-satisfaction terhadap variabel minat menggunakan kembali.

Fulltext View|Download
Keywords: E-Satisfaction; E-Service Quality; Minat Menggunakan Kembali

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.