skip to main content

Pengaruh NCT 127 sebagai Brand Ambassador dan Korean Wave terhadap Keputusan Pembelian Produk Nature Republic (Studi pada Mahasiswa Universitas Diponegoro)

*Sekar Wijayanti  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Sudharto P Hadi  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Sari Listyorini  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 Sekar Wijayanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

The development of the cosmetic industry has encouraged various brands to market their products widely, one of which is Nature Republic. With a large population, Indonesia is a promising market share and a destination for cultural dissemination. Nature Republic has experienced a declining trend starting in 2019, allegedly due to the large number of foreign brands that have also entered Indonesia. This study aims to determine the effect of NCT 127 as a Brand Ambassador and Korean Wave on purchasing decisions for Nature Republic products. The type of research used is explanatory research with questionnaires as a data collection technique, a sample of 100 with a purposive sampling approach. Respondents are Diponegoro University students aged ≥17 years old, are consumers and know NCT 127 as the Nature Republic Brand Ambassador. Both the Brand Ambassador (X1) and Korean Wave (X2) variables have a positive and significant influence on the purchasing decision variable (Y). Even though the influence of Brand Ambassador and Korean Wave on purchasing decisions is not large, if simultaneously the two variables can provide a considerable influence on purchasing decisions. With the influence of Brand Ambassadors and Korean Wave on Purchasing Decisions, Nature Republic needs to maximize NCT 127 as their Brand Ambassadors in various promotional strategies and take advantage of the development of Korean Wave culture in Indonesia as well as in promotional strategies.



Berkembangnya industri kosmetik mendorong berbagai brand untuk memasarkan produknya secara luas, salah satunya yaitu Nature Republic. Dengan jumlah penduduk yang besar Indonesia menjadi salah satu pangsa pasar yang menjanjikan serta menjadi tujuan untuk penyebaran budaya. Nature Republic mengalami penurunan trend mulai pada tahun 2019, diduga karena banyaknya brand asal luar negeri yang turut masuk ke Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh NCT 127 sebagai Brand Ambassador dan Korean Wave terhadap keputusan pembelian produk Nature Republic. Tipe penelitian yang digunakan adalah explanatory research dengan penyebaran kuisioner sebagai teknik pengumpulan data, sampel berjumlah 100 dengan pendekatan purposive sampling. Responden merupakan mahasiswa Universitas Diponegoro yang berumur 17 tahun, merupakan konsumen dan mengetahui NCT 127 sebagai Brand Ambassador Nature Republic. Baik variabel Brand Ambassador (X1) dan Korean Wave (X2) memiliki pengaruh yang positif dan signifikan terhadap variabel keputusan pembelian (Y). Meskipun pengaruh Brand Ambassador dan Korean Wave terhadap keputusan pembelian tidak besar, tetapi apabila secara bersamaan kedua variabel dapat memberikan pengaruh yang cukup besar pada keputusan pembelian. Dengan adanya pengaruh dari Brand Ambassador dan Korean Wave pada Keputusan Pembelian maka Nature Republic perlu memaksimalkan NCT 127 sebagai Brand Ambassador mereka dalam berbagai strategi promosi serta memanfaatkan berkembangnya budaya Korean Wave di Indonesia juga pada strategi promosi.

Fulltext View|Download
Keywords: Brand Ambassador; Keputusan Pembelian; Korean Wave

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.