skip to main content

Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk terhadap Kepuasan Konsumen Peacockoffie Gombel Semarang

*Savira Widya Handyana  -  Departement of Bussiness Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Handojo Djoko Waloejo  -  Departement of Bussiness Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Wahyu Hidayat  -  Departement of Bussiness Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 Savira Widya Handyana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

One of the culinary business that are currently popular is a coffee shop. Due to the growing number of coffee shops in Semarang, business owners compete for customers to maintain their existence. One of the main factors in winning the competition is developing high consumer satisfaction. Good service quality and good product quality effect high consumer satisfaction. However in reality, not all coffee shops have a high level of consumer satisfaction, including Peacockoffie Gombel Semarang. This  study  aims  to  determine  the  impact of  service  quality and product quality on consumer satisfaction Peacockoffie Gombel Semarang. Explanatory research was used as the studys method. The sampling technique used was the non-probability sampling method, while Peacockoffie Gombel Semarang consumers who had made purchases and consume product at least two times in three months served as the studys sample. The study’s results indicated that service quality positively and significantly affected consumer satisfaction. Product quality positively and significantly affected consumer satisfaction. Also, there was a positive and significant effect between service quality and product quality on consumer satisfaction.


Kedai kopi merupakan salah satu bisnis kuliner yang saat ini sedang trend. Dengan banyaknya kedai kopi yang bermunculan di Semarang, untuk mempertahankan eksistensinya maka para pengusaha berlomba-lomba bersaing untuk memperebutkan konsumen. Salah satu kunci utama untuk memenangkan persaingan adalah dengan menciptakan kepuasan konsumen yang tinggi. Kepuasan konsumen yang tinggi dapat dipengaruhi oleh kualitas pelayanan yang baik dan kualitas produk yang baik. Namun, pada kenyataannya tidak semua kedai kopi memiliki tingkat kepuasan konsumen yang tinggi termasuk Peacockoffie Gombel Semarang. Tipe penelitian yang digunakan adalah explanatory research. Teknik pengambilan sampel menggunakan metode non-probability sampling, sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah konsumen Peacockoffie Gombel Semarang yang sudah pernah melakukan pembelian dan mengkonsumsi produk minimal 2 kali dalam 3 bulan. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kualitas pelayanan berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan konsumen, begitu juga dengan kualitas produk yang berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan konsumen, serta terdapat pengaruh positif dan signifikan antara kualitas pelayanan dan kualitas produk terhadap kepuasan konsumen.

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext View|Download |  Research Instrument
THE IMPACT OF SERVICE QUALITY AND PRODUCT QUALITY ON CONSUMER SATISFACTION PEACOCKOFFIE GOMBEL SEMARANG
Subject Service Quality, Product Quality, Consumer Satisfaction
Type Research Instrument
  Download (55KB)    Indexing metadata
 Research Instrument
THE IMPACT OF SERVICE QUALITY AND PRODUCT QUALITY ON CONSUMER SATISFACTION PEACOCKOFFIE GOMBEL SEMARANG
Subject Service Quality, Product Quality, Consumer Satisfaction
Type Research Instrument
  Download (55KB)    Indexing metadata
Keywords: Kepuasan Konsumen; Kualitas Pelayanan; Kualitas Produk

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.