skip to main content

Pengaruh Kepuasan Kerja dan Komitmen Organisasi terhadap Kinerja Pegawai (Studi pada Pegawai BPJS Ketenagakerjaan Cabang Semarang Pemuda)

*Annisa Gita Novanda  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Sudharto P Hadi  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Agung Budiatmo  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2023 Annisa Gita Novanda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

Insurance companies today are very diverse. The biggest challenge for insurance companies is setting up a national insurance company or government agency that is responsible for serving workers in all parts of Indonesia. For this reason, good management of human resources is needed by creating good employee performance. Employee performance can be influenced by job satisfaction and organizational commitment. This study aims to determine the level of employee performance at BPJS Ketenagakerjaan Semarang Pemuda Branch which is influenced by job satisfaction and organizational commitment. This study uses a quantitative approach with explanatory research. The sample in this study amounted to 45 employee respondents who were taken by sampling technique, namely census. The results of this study indicate that the job satisfaction variable (X1) has a significant positive effect on employee performance, the organizational commitment variable (X2) has a significant positive effect on the employee performance variable, and the job satisfaction variable (X1) and organizational commitment variable (X2) simultaneously. can have a significant positive effect on the employee performance variable (Y). Thus, for the sake of sustainability and improving employee performance, it is necessary to review the regulations applied by the company, create a good and quality work environment so that employees feel comfortable in doing their jobs, provide direction to employees to maintain communication between employees with the aim of creating good cooperation. The advice given that companies must treat employees like partners, as well as providing organizational values that can be instilled in employees in order to create commitment to the BPJS Ketenagakerjaan organization Semarang Pemuda Branch. The results show that employees rate their job satisfaction high, employees also have good organizational commitment, and employees have very good employee performance.

Perusahaan asuransi pada saat ini sangat beragam. Tantangan terbesar bagi perusahaan asuransi adalah menyiapkan perusahaan asuransi nasional atau instansi pemerintah yang bertanggung jawab untuk melayani pekerja di semua bagian di Indonesia. Untuk itu, diperlukan pengelolaan sumber daya manusia yang baik dengan cara menciptakan kinerja pegawai yang baik. Kinerja pegawai dapat dipengaruhi oleh kepuasan kerja dan komitmen organisasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kinerja karyawan pada BPJS Ketenagakerjaan Cabang Semarang Pemuda yang dipengaruhi oleh kepuasan kerja dan komitmen organisasi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan explanatory research. Sampel pada penelitian ini berjumlah 45 responden pegawai yang diambil dengan teknik pengambilan sampel yaitu sensus. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa variabel kepuasan kerja (X1) memiliki pengaruh positif signifikan terhadap kinerja pegawai, variabel komitmen organisasi (X2) memiliki pengaruh positif signifikan pada variabel kinerja pegawai, serta Variabel kepuasan kerja (X1) dan variabel komitmen organisasi (X2) secara simultan dapat memberi pengaruh yang positif signifikan, pada variabel kinerja pegawai (Y). Dengan demikian demi keberlanjutan dan peningkatan kinerja pegawai diperlukan pengkajian kembali mengenai peraturan-peraturan yang diterapkan perusahaan, menciptakan lingkungan kerja yang baik dan berkualitas agar pegawai merasa nyaman dalam mengerjakan pekerjaannya, memberikan arahan kepada para pegawai agar tetap menjaga komunikasi antar pegawai dengan tujuan terciptanya kerjasama yang baik, perusahaan harus memperlakukan pegawai selayaknya partner, serta memberikan nilai-nilai organisasi yang dapat ditanamkan kepada pegawai agar tercipta komitmen terhadap organisasi BPJS Ketenagakerjaan Cabang Semarang Pemuda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pegawai menilai kepuasan kerja mereka tinggi, pegawai juga memiliki komitmen organisasi yang baik, dan pegawai memiliki kinerja pegawai yang sangat baik.

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext View|Download |  Research Instrument
PENGARUH KEPUASAN KERJA DAN KOMITMEN ORGANISASI TERHADAP KINERJA PEGAWAI (Studi pada Pegawai BPJS Ketenagakerjaan Cabang Semarang Pemuda)
Subject kepuasan kerja, kinerja pegawai, komitmen organisasi
Type Research Instrument
  Download (629KB)    Indexing metadata
 common.other
The Effect of Job Satisfaction and Organizational Commitment on Employee Performance (Study on Employees of BPJS Ketenagakerjaan Semarang Youth Branch)
Subject
Type Other
  Download (B)    Indexing metadata
 common.other
The Effect of Job Satisfaction and Organizational Commitment on Employee Performance (Study on Employees of BPJS Ketenagakerjaan Semarang Youth Branch)
Subject
Type Other
  View (193KB)    Indexing metadata
 common.other
The Effect of Job Satisfaction and Organizational Commitment on Employee Performance (Study on Employees of BPJS Ketenagakerjaan Semarang Youth Branch)
Subject
Type Other
  Download (630KB)    Indexing metadata
Keywords: kepuasan kerja; kinerja pegawai; komitmen organisasi

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.