skip to main content

Pengaruh Harga, Promosi, dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada Konsumen Hangiri Banyumanik Semarang)

*Dewi Ismiatun  -  Departemen of Business Administration , Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Agung Budiatmo  -  Departemen of Business Administration , Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Apriatni Endang Prihatini  -  Departemen of Business Administration , Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2022 The author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

The city of Semarang is one of the cities with a growing business line in Indonesia, one of which is in the culinary business which results in intense competition, so business people must be sensitive to consumer needs. In an effort to increase sales, it is necessary to increase purchasing decisions. Some elements that can increase sales are price, promotion, and product quality. According to sales data of Hangiri Banyumanik Semarang, it shows that the sales target is not achieved every year. This study aims to determine the effect of price, promotion and product quality on purchasing decisions at Hangiri Banyumanik Semarang. This type of research is explanatory research, the sample technique used is non-probability sampling with purposive and accidental sampling techniques. Collecting data using questionnaires and interviews with 96 respondents who have purchased and consumed products at Hangiri Banyumanik Semarang. The dependent variable in this study is the decision to purchase Hangiri products, while the independent variables are price, promotion and product quality. The analytical method used is regression analysis using the SPSS application. The results of this study indicate that the price affects purchasing decisions if the price offered to consumers is more affordable then the purchase decision is higher, then promotions affect purchasing decisions when the more promotions Hangiri offers to consumers, the attraction created to make purchasing decisions is higher. Furthermore, product quality affects purchasing decisions if the quality of the products provided to consumers is getting better, the purchasing decisions will also be better. The advice given to Hangiri Banyumanik Semarang on the price aspect, price research is needed so that prices can compete with competitors. In the promotion aspect, it is necessary to choose various promotional media and follow the trend, also in sales promotion, it is necessary to give discounts or give vouchers more often. In the aspect of product quality, product innovation is needed.

 

Kota Semarang menjadi salah satu kota dengan setra bisnis yang berkembang di Indonesia, salah satunya dalam bisnis kuliner yang mengakibatkan ketatnya persaingan, sehingga pelaku bisnis harus peka terhadap kebutuhan konsumen. Dalam upaya meningkatkan penjualan dibutuhkan peningkatan keputusan pembelian. Beberapa unsur yang dapat meningkatkan penjualan yaitu harga, promosi, dan kualitas produk. Menurut data penjualan Hangiri Banyumanik Semarang, menunjukan tidak tercapainya target penjualan di tiap tahunnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh harga, promosi dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian pada Hangiri Banyumanik Semarang. Tipe penelitian ini adalah explanatory research, teknik sampel yang digunakan non-probability sampling dengan teknik purposive dan accidental sampling. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dan wawancara kepada 96 responden yang pernah melakukan pembelian dan mengkonsumsi produk pada Hangiri Banyumanik Semarang. Variabel terikat dalam penelitian ini adalah keputusan pembelian produk Hangiri, sedangkan variabel bebasnya adalah harga, promosi dan kualitas produk. Metode analisis yang digunakan adalah analisis regresi dengan menggunakan aplikasi SPSS. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa harga berpengaruh terhadap keputusan pembelian apabila harga yang ditawarkan kepada konsumen semakin terjangkau maka keputusan pembelian semakin tinggi, selanjutnya promosi berpengaruh terhadap keputusan pembelian ketika semakin banyak promosi yang ditawarkan Hangiri kepada konsumen maka daya tarik yang diciptakan untuk melakukan keputusan pembelian semakin tinggi, selanjutnya kualitas produk berpengaruh terhadap keputusan pembelian apabila kualitas produk yang diberikan kepada konsumen semakin baik maka keputusan pembelian juga akan semakin baik. Saran yang diberikan kepada Hangiri Banyumanik Semarang pada aspek harga, diperlukan riset harga agar harga dapat bersaing dengan kompetitornya. Pada aspek promosi diperlukan pemilihan media promosi yang beragam dan mengikuti trend, juga pada promosi penjualan diperlukan pemberian potongan harga atau pemberian voucher yang lebih sering. Pada aspek kualitas produk diperlukan inovasi produk.

Fulltext View|Download
Keywords: Harga; Keputusan Pembelian; Kualitas Produk; Promosi

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.