skip to main content

Pengaruh Kualitas Produk dan Harga dengan Keputusan Pembelian sebagai Variabel Intervening terhadap Loyalitas Konsumen

*Fika Nadia Nurhasna  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Reni Shinta Dewi  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Dina Lestari  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2022 The Author

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

The culinary business is one of the businesses that continue to grow rapidly. One of the culinary businesses that growing rapidly is the packaged fresh liquid milk business. Ultra Milk is the first pioneer of liquid milk with UHT technology and is packaged with antiseptic packaging. Based on sales data, Ultra Milk shows fluctuating sales.This study aims to determine the effect of product quality and price on purchasing decisions n consumer loyalty of Ultra Milk to Diponegoro University students. The type  of research used is purposive sampling and the sample taken is 100 consumers. Data collection techniques used are questionnaires and literature studies. The data analysis techniques used were validity and reliability test, correlation coefficients and determinations, simple and mutiple regression analysis, t and f tests, and path analysis with the help of the IBM SPSS (Statistical Product and Service Solution) version 26.0 program.The test result show that the product quality variable has a contributing effect on consumer loyalty and puchashing decisions as evidenced by the result of t count > table but the price variable has no contribution effect on concumer loyalty and purchasing decisions as evidenced by the result of t count < t table. The conclusion of this study is that product quality is the most influencing factor for consumer loyalty. There is a positive and significant influence between product quality on consumer loyalty and on purchasing decisions. The advice given is t maintain good product quality and pay attention to prices that are considered expensive compared to competitors so that consumer purchasing decisions are high.


Bisnis kuliner menjadi salah satu bisnis yang terus berkembang pesat. Salah satu bisnis kuliner yang sangat berkembang pesat yaitu bisnis susu cair segar dalam kemasan. Susu Ultra Milk adalah pelopor pertama susu cair dengan teknologi UHT dan dikemas dengan packaging antiseptic. Berdasarkan data penjualan Susu Ultra Milk menunjukkan penjualan yang fluktuaktif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kualitas produk dan harga dengan keputusan pembelian terhadap loyalitas konsumen  susu Ultra Milk pada Mahasiswa Universitas Diponegoro. Tipe penelitian yang digunakan adalah purposive sampling dan sampel yang diambil sebanyak 100 konsumen. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner dan studi pustaka. Teknik analisis data yang digunakan uji validitas dan reliabilitas, koefisien korelasi dan determinasi, analisis regresi sederhana dan berganda, uji t dan uji f serta analisis jalur dengan bantuan program IBM SPSS (Statistical Product and Service Solutions) versi 26.0. Dari hasil pengujian menunjukkan bahwa variabel kualitas produk memiliki pengaruh kontribusi terhadap loyalitas konsumen maupun keputusan pembelian dibuktikan dengan hasil t hitung > t tabel namun, variabel harga tidak memiliki pengaruh kontribusi terhadap loyalitas konsumen maupun keputusan pembelian dibuktikan dengan hasil t hitung < t tabel. Kesimpulan dalam penelitian adalah kualitas produk merupakan faktr yang paling mempengaruhi loyalitas konsumen. Terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara kualitas produk terhadap loyalitas konsumen maupun terhadap keputusan pembelian. Adapun saran yang diberikan adalah tetap mempertahankan kualitas produk yang sudah baik dan memperhatikan harga yang dinilai mahal dibandingkan dengan pesaing agar keputusan pembelian pada konsumen tinggi.

Fulltext View|Download
Keywords: Harga; Keputusan Pembelian; Kualitas Produk; Loyalitas Konsumen

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.