skip to main content

Pengaruh Harga dan Kualitas Produk terhadap Kepuasan Pelanggan Produk Indihome PT Telkom Kabupaten Pati

*Fatihah Rachmariana Azahro'  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Saryadi Saryadi  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Handojo Djoko Waloejo  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2022 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract
This is the growth era of  information technology, so it can be accessed too by anyone and at any time to obtain information, news, data, and entertainment for customer needs, especially information technology related to internet media. The number of disturbances in Indihome products is causing the level of customer satisfaction of Indihome products to decrease. There are several complaints from customers about the Indihome internet speed which often decreases at certain times such as; during the rainy season, too many users are accessing the internet, when the internet speed deteriorate near the monthly payment’s due, also the wifi modem often experiences errors, and customers complain about the monthly price of Indihome products which suddenly increases without prior confirmation to the customer. This research uses the type of explanatory research. The sampling in this study uses 3 sampling techniques which are probability sampling techniques, multistage sampling techniques, and purposive sampling techniques. The data collection is gathered by a questionnaire. The sample used consists 100 respondents of Indihome wifi customers of PT Telkom in Pati Regency. This research system uses SPSS statistics version 25 and quantitative analysis with validity, reliability, correlation coefficient, determination coefficient, simple and multiple regression, significance of t test and F test. Based on the results of this study indicate that the price and product quality variables together (simultaneously) have a significant effect on customer satisfaction. Fathit can be suggested that the management of PT Telkom in Pati Regency can be advised to give discounts to new customers or old customers who have used Indihome products. PT Telkom in Pati Regency also also suggested for having a hotline or complaint number that is quick to respond if customers experience internet connection problems to increase customer satisfaction for PT Telkom in Pati Regency.


Teknologi informasi semakin berkembang dan dapat diakses oleh siapapun serta kapanpun untuk memperoleh informasi, berita, data, dan hiburan untuk kebutuhan pelanggan terutama teknologi informasi yang berhubungan dengan media internet. Banyaknya gangguan pada produk Indihome yang dapat menyebabkan tingkat kepuasan pelanggan produk Indihome mengalami penurunan sehingga terjadi beberapa keluhan dari pelanggan tentang kecepatan internet Indihome yang sering mengalami penurunan di waktu-waktu tertentu seperti pada saat musim hujan, terlalu banyak pengguna yang sedang mengakses internet, jika mendekati tanggal jatuh tempo pembayaran bulanan maka kecepatan internet akan memburuk, modem wifi cukup sering mengalami error, dan pelanggan mengeluhkan tentang harga bulanan produk Indihome yang secara tiba-tiba mengalami kenaikan tanpa konfirmasi dahulu kepada pelanggan. Penelitian ini termasuk tipe explanatory research dan pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik probability sampling, teknik multistage sampling, dan teknik purposive sampling. Pengumpulan data menggunakan kuesioner. Sampel yang digunakan sebanyak 100 responden pelanggan wifi Indihome PT Telkom Kabupaten Pati. Sistem penelitian ini menggunakan statistik SPSS versi 25 dan mengunakan analisis kuantitatif dengan uji validitas, reliabilitas, koefisien korelasi, koefisien determinasi, regresi sederhana, dan berganda, signifikansi uji t dan uji F. Berdasarkan dari hasil penelitian ini menunjukkan bahwa variabel harga dan kualitas produk secara bersama-sama (simultan) memiliki pengaruh signifikan terhadap kepuasan pelanggan. PT Telkom Kabupaten Pati dapat disarankan untuk memberikan potongan harga kepada pelanggan baru atau pelanggan lama yang telah menggunakan produk Indihome. PT Telkom Kabupaten Pati dapat mencantumkan hotline atau nomor pengaduan yang cepat tanggap jika pelanggan mengalami kendala koneksi internet untuk dapat meningkatkan kepuasan pelanggan PT Telkom Kabupaten Pati.
Fulltext View|Download
Keywords: Harga; Kepuasan Pelanggan; Kualitas Produk

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.