skip to main content

Pengaruh Brand Image dan Kualitas Produk terhadap Loyalitas Konsumen melalui Kepuasan Konsumen pada Layanan Video Streaming Digital Viu

*Ahmad Burhanuddin Syah  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Apriatni Endang Prihatini  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Robetmi Jumpakita Pinem  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2022 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

Video on demand (SVOD) subscription services are increasingly in demand as flexible entertainment. Competition for SVOD entertainment services in Indonesia is enlivened by various service provider products that continue to emerge. One of the SVOD services that is always in the Top 5 market leader in Indonesia is Viu. Viu once occupied the top position of SVOD in Indonesia, but in recent years has continued to decline in ranking. In order to occupy the top position of SVOD in Indonesia, a company marketing strategy is needed by paying attention to consumer behavior to recognize and understand the nature of consumers so that Viu services are in demand and users can be loyal. The author conducted this study with the aim of knowing the effect of brand image and product quality on consumer loyalty through consumer satisfaction. The population in this study are consumers who currently/have subscribed to the Viu digital video streaming service in Semarang with a total sample of 100 respondents. The data used are primary and secondary data, namely questionnaires, the results of calculations with the SPSS application, and literature studies of previous thesis research. This research is an explanatory research, with sampling using a non-probability sampling approach and purposive sampling technique. Data collection using an online google form questionnaire. The analysis used quantitative and qualitative analysis with analysis of validity, reliability, correlation coefficient, coefficient of determination, simple regression, t test, and path analysis. The data analysis technique used is a linear regression analysis technique using the SPSS version 26 application. The results of the path analysis test state that brand image has a significant positive effect on consumer loyalty. Product quality has a significant positive effect on consumer loyalty. Brand image has a significant positive influence on consumer loyalty through customer satisfaction. Product quality has a significant positive effect on consumer loyalty. Consumer satisfaction has a significant positive effect on consumer loyalty. Consumer satisfaction is able to act as a partial mediation between brand image and product quality on consumer loyalty.


Layanan subscription video on demand (SVOD) semakin banyak diminati sebagai hiburan fleksibel. Persaingan layanan hiburan SVOD di Indonesia diramaikan dengan berbagai produk penyedia layanan yang terus bermunculan. Salah satu layanan SVOD yang selalu berada di Top 5 market leader Indoensia adalah Viu. Viu pernah menduduki posisi puncak SVOD Indonesia, namun beberapa tahun terkahir terus mengalami penurunan peringkat. Demi menduduki posisi puncak lagi, perlu strategi pemasaran perusahaan dengan memperhatikan perilaku konsumen untuk mengenal dan memahami sifat konsumen, sehingga layanan Viu laris dan penggunanya dapat loyal. Penulis melakukan penelitian ini dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh brand image dan kualitas produk terhadap loyalitas konsumen melalui kepuasan konsumen. Populasi dalam penelitian ini adalah konsumen yang sedang/pernah berlangganan layanan video streaming digital Viu di Semarang dengan jumlah sampel sebanyak 100 responden. Data yang digunakan adalah data primer dan sekunder yaitu kuesioner, hasil perhitungan dengan aplikasi SPSS, dan studi pustaka penelitian skripsi terdahulu. Penelitian ini adalah explanatory research, dengan pengambilan sampel menggunakan pendekatan non-probability sampling dan teknik purposive sampling. Pengumpulan data meggunakan kueioner google form online. Analisis yang digunakan analisis kuantitatif dan kualitatif dengan analisis validitas, reliabilitas, koefisien korelasi, koefisien determinasi, regresi sederhana, uji t, dan analisis jalur. Teknik analisis data yang digunakan adalah Teknik analisis regresi linear dengan menggunakan aplikasi SPSS versi 26. Hasil uji analisis jalur menyatakan bahwa Brand image memiliki pengaruh positif signifikan terhadap loyalitas konsumen. Kualitas produk memiliki pengaruh positif signifikan terhadap loyalitas konsumen. Brand image memiliki perngaruh positif signifikan terhadap loyalitas konsumen melalui kepuasan konsumen. Kualitas produk memiliki pengaruh positif signifikan terhadap loyalitas konsumen. Kepuasan konsumen memiliki pengaruh positif signifikan terhadap loyalitas konsumen. Kepuasan konsumen mampu berperan sebagai mediasi parsial antara brand image dan kualitas produk terhadap loyalitas konsumen.

Fulltext View|Download
Keywords: Brand Image; Kepuasan Konsumen; Kualitas Produk; Loyalitas Konsumen

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.