skip to main content

Pengaruh Karakteristik Produk dan Sales Promotion terhadap Impulse Buying pada Generasi Z (Studi pada Pengguna Shopee)

*Aprilia Dewi Ratnasari  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Reni Shinta Dewi  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Apriatni Endang Prihatini  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2022 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract

In this era of globalization, the development of technology and information is growing rapidly. One of them is the use of the internet which is a liaison between humans in communicating, getting entertainment and exchanging information. The internet also helps humans to carry out their daily activities online, one of which is shopping using e-commerce. With the emergence and development of e-commerce in Indonesia, consumer behavior has also changed, from those who shop conventionally or go to stores directly now starting to switch to shopping online, one of the e-commerce that is often used in Indonesia is Shopee. The purpose of this study was to determine the effect of product characteristics and sales promotion on impulse buying in Generation Z on Shopee users. Collecting data using questionnaires and literature study. This study uses quantitative analysis using validity, reliability, correlation coefficient, coefficient of determination, simple and multiple linear regression, t test, and F test which are processed using SPSS 25.0. This study shows that product characteristics and sales promotion have an influence on impulse buying either partially or simultaneously. Suggestions that can be given by Shopee authors can pay attention to product characteristics that can encourage consumers to make impulse buying not only for generation Z but for other generations considering that Shopee's target is not limited by age, Shopee sellers can also help improve product characteristics by being more innovative about products that are available. will be sold and sales promotion at Shopee can be further improved by providing a short period of time when the sales promotion is held so that consumers are more motivated to make impulse buying. In addition, further research is still needed on independent variables outside of product characteristics and sales promotion, so it is likely that there are other variables that can affect impulse buying that occurs at Shopee.

 

Pada era globalisasi ini, perkembangan teknologi dan informasi semakin berkembang dengan pesat. Salah satunya adalah penggunaan internet yang menjadi penghubung ntar manusia dalam berkomunikasi, mendapatkan hiburan dan bertukar informasi. Internet juga membantu manusia untuk melakukan kegiatan sehari-hari secara online salah satunya adalah berbelanja dengan menggunakan e-commerce. Dengan munculnya dan semakin berkembangnya e-commerce di Indonesia membuat perilaku konsumen pun juga berubah, dari yang berbelanja secara konvensional atau mendatangi toko secara langsung sekarang mulai beralih dengan berbelanja secara online, salah satu e-commerce yang sering digunakan di Indonesia adalah Shopee. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh dari karakteristik produk dan sales promotion terhadap impulse buying di generasi z pada pengguna Shopee. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dan studi pustaka. Penelitian ini menggunakan analisis kuantitatif dengan menggunakan uji validitas, reliabilitas, koefisien korelasi, koefisien determinasi, regresi linier sederhana dan berganda, uji t, dan uji F yang diolah menggunakan SPSS 25.0 Penelitian ini memberikan hasil bahwa karakteristik produk dan sales promotion memiliki pengaruh terhadap impulse buying baik parsial maupun simultan. Saran yang dapat diberikan penulis Shopee dapat memperhatikan lagi karakteristik produk yang dapat mendorong konsumen untuk melakukan impulse buying tidak hanya untuk generasi Z tetapi generasi lainnya mengingat target Shopee yang tidak terbatas umur, para seller Shopee juga dapat membantu meningkatkan karakteristik produk dengan lebih berinovasi mengenai produk yang akan dijual dan sales promotion pada Shopee dapat lebih ditingkatkan lagi dengan memberikan jangka waktu yang pendek saat sales promotion diadakan agar konsumen lebih terdorong untuk melakukan impulse buying. Selain itu masih memerlukan penelitian lanjutan mengenai variabel bebas diluar karakteristik produk dan sales promotion, sehingga kemungkinan besar terdapat variabel lain yang dapat mempengaruhi impulse buying yang terjadi di Shopee.

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext View|Download |  Research Instrument
PENGARUH KARAKTERISTIK PRODUK DAN SALES PROMOTION TERHADAP IMPULSE BUYING PADA GENERASI Z (Studi Pada Pengguna Shopee)
Subject
Type Research Instrument
  Download (374KB)    Indexing metadata
Keywords: Impulse Buying; Karakteristik Produk; Sales Promotion

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.