skip to main content

Pengaruh Desain Produk dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Virtual Item pada Game Online “Mobile Legends Bang Bang” (Studi pada Konsumen Mobile Legends Bang Bang Kota Semarang)

*Idham Khaliq  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Sari Listyorini  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Ari Pradhanawati  -  Department of Business Administration, Universitas Diponegoro, Jl. Prof. Sudarto, SH, Tembalang, Semarang, Indonesia 50275, Indonesia
Open Access Copyright 2022 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Citation Format:
Abstract
Mobile Legends: Bang Bang is an online game created by Shanghai Moonton Technology Co. Ltd. This game has offered a variety of virtual items for sale in their online games. Every product sold requires two important elements to increase its purchase value, namely product design and price. To improve the purchasing decisions made by consumers, Moonton has issued virtual items with the best product designs and prices. But unfortunately, different from what was expected by the company, some consumers still think that the product design and the price of the virtual items offered are considered less in line with what is expected. This study aims to determine the effect of product design and price on purchasing decisions for virtual items in the online game Mobile Legends: Bang Bang. The type of research used is explanatory research with a sample size of 100 respondents who have purchased virtual items in the past year. Researchers used a non-probability sampling technique, namely purposive sampling. This research is intended to prove the influence between research variables using validity test, reliability test, correlation coefficient, coefficient of determination, simple and multiple linear regression analysis, and significance test (t test and F test). In data processing, researchers used the SPSS version 26 application with the results that there was a positive effect of product design on purchasing decisions, positive effects of price on purchasing decisions, and positive effects of product design and price on purchasing decisions. Based on the results of the research obtained, the researcher has several suggestions, namely further improving the price of virtual items in terms of affordability, making innovations in product design to maintain or even increase consumer ratings of virtual game items, and improve product quality so that there is no feeling of disappointment from consumers after making a purchase. All these suggestions are expected to be improved by Shanghai Moonton Technology Co. Ltd for the future in order to improve purchasing decisions from consumers on a broad scale.

Mobile Legends: Bang Bang merupakan sebuah game online yang diciptkan oleh Shanghai Moonton Technology Co. Ltd. Game ini telah menawarkan berbagai virtual item yang dijual didalam game online mereka. Setiap produk yang dijual memerlukan dua elemen penting untuk meningkatkan nilai belinya, yaitu desain produk dan harga. Untuk meningkatkan keputusan pembelian yang dilakukan oleh konsumen, Moonton telah mengeluarkan virtual item dengan desain produk dan harga terbaiknya. Namun sayangnya, berbeda dengan yang diharapkan oleh perusahaan, beberapa konsumen masih menganggap bahwa desain produk dan harga dari virtual item yang ditawarkan dinilai kurang sesuai dengan apa yang diharapkan. Penelitian ini bertujuan untuk megetahui pengaruh desain produk dan harga terhadap keputusan pembelian virtual item pada game online Mobile Legends: Bang Bang. Tipe penelitian yang digunakan yaitu explanatory research dengan jumlah sampel sebanyak 100 responden yang pernah melakukan pembelian virtual item dalam satu tahun terakhir. Peneliti menggunakan teknik non probability sampling yaitu purposive sampling. Penelitian ini ditujukan untuk membuktikan pengaruh antar variabel penelitian menggunakan uji validitas, uji reliabilitas, koefisien korelasi, koefisien determinasi, analisis regresi linear sederhana dan berganda, serta uji signifikansi (uji t dan uji F). Dalam pengolahan data, peneliti menggunakan bantuan aplikasi SPSS versi 26 dengan hasil terdapat pengaruh positif desain produk terhadap keputusan pembelian, pengaruh positif harga terhadap keputusan pembelian, dan pengaruh positif desain produk dan harga terhadap keputusan pembelian. Berdasarkan hasil penelitian yang diperoleh, peneliti memiliki beberapa saran yaitu lebih memperbaiki harga virtual item dari segi keterjangkauannya, melakukan inovasi-inovasi terhadap desain produk untuk menjaga atau bahkan meningkatkan penilaian konsumen terhadap virtual item game, dan meningkatkan kualitas produknya agar tidak ada rasa perasaan kecewa dari konsumen setelah melakukan pembelian. Semua saran tersebut diharapkan dapat diperbaiki oleh Shanghai Moonton Technology Co. Ltd untuk kedepannya supaya dapat meningkatkan keputusan pembelian dari konsumen dalam skala yang luas.

Fulltext View|Download
Keywords: Desain Produk; Harga; Keputusan Pembelian

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.