skip to main content

Pengaruh Brand Image, Word of Mouth, dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada Konsumen Elektronik Sanken di Kota Semarang)

*Dita Ayu Wardani  -  Departement of Business Administration, Universitas Diponegoro, Indonesia
Reni Shinta Dewi  -  , Indonesia
Open Access Copyright 2021 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

Abstract: The needs for technology from year to year is always increasing, especially on household electronics. Sanken is a local company that manufactures the household electronics which distributed by PT Istana Argo Kencana. Based on its sales data, The Distributor of Sanken Semarang Branch experienced fluctuating revenues in 2016-2020. The type of research used is explanatory research with sampling techniques namely non probability sampling, incidental sampling, and purposive sampling. The sample of the this study was 100 respondents of Sanken consumers in Semarang City. The data was collected by distributing questionnaires at The Sanken Distribution Office of Semarang Branch and Atlanta Electronics Store. This research uses SPPS version 25 along with quantitative analysis. The results of this research show that brand image, word of mouth, and price are partially influenced the purchasing decisions. Then those three variables simultaneously influenced the purchase decisions by contributing 54,3%. Based on these results, it is recommended that Sanken may improve quality control in order to avoid any damage and unreliability of the product. Also focused to create an innovative and unique product. In additon, it also requires further research to determine the exact price of the product in accordance with the target market.

 

Keywords: brand image; word of mouth; price; purchase Decision

 

Abstrak: Kebutuhan akan teknologi dari tahun ke tahun selalu meningkat khususnya elektronik rumah tangga. Sanken merupakan perusahaan lokal yang memproduksi elektronik rumah tangga dan didistribusikan langsung oleh PT Istana Argo Kencana. Berdasarkan data penjualannya, Distributor Sanken Cabang Semarang mengalami pendapatan yang fluktuatif pada tahun 2016-2020. Tipe penelitian yang digunakan adalah eksplanatory research dengan teknik pengambilan sampel yaitu non probability sampling, sampling incidental dan sampling purposive. Sampel penelitian ini sebanyak 100 responden konsumen Sanken, di Kota Semarang. Data dikumpulkan dengan cara menyebarkan kuesioner di dua titik yaitu Kantor Distribusi Sanken Cabang Seamarang dan Toko Elektronik Atlanta. Penelitian ini menggunakan SPPS versi 25 beserta analisis kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa brand image, word of mouth dan harga secara parsial mempengaruhi keputusan pembelian. Kemudian ketiga variabel secara simultan mempengaruhi keputusan pembelian dengan menyumbang  pengaruh sebesar 54,3%. Berdasarkan hasil tersebut maka disarankan agar Sanken meningkatkan quality control supaya menghindari adanya kerusakan dan ketidakhandalan produk. Serta memerlukan riset yang terfokus pada keinginan konsumen guna menciptakan produk yang inovatif dan unik. Hal ini dimaksudkan untuk menciptakan informasi yang positif di dalam masyarakat. Selain itu juga memerlukan riset lebih lanjut untuk menentukan harga produk yang tepat sesuai dengan target pasar.  

 

           Kata Kunci: brand image, word of mouth, harga, keputusan pembelian

Fulltext View|Download
Keywords: brand image; word of mouth; price; purchase Decision

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.