skip to main content

Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Daya Saing pada Siomay dan Batagor Si Boss Semarang

*Dita Dwi Prihartanti  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Ari Pradhanawati  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Open Access Copyright 2020 Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis

Citation Format:
Abstract

The research aims to determine which advising strategies need to be applied in order to improve competitiveness by looking at internal factors (strengths and weaknesses), external factors (opportunities and threats) and SWOT analysis. This method of research uses a decsriptif approach and interviews. There are 8 respondents in this study, namely the owner, 2 employees, and 5 consumers of Siomay dan Batagor Si Boss.The results showed Siomay and Batagor Si Boss already doing business strategy, but seen from internal factors (Marketing strategic, Segmentation, Targeting, and Positioning and competitiveness), external factors (competition, capital, technology, government policy, economy and environment) there are shortcomings that need to be addressed in order to improve competitiveness. Judging by the SWOT matrix of Siomay dan Batagor Si Boss in the quadrant III with the results of the IFAS 2.45 and EFAS 2.70. There are strengths and opportunities in Siomay and Batagor Si Boss, but this company has weaknesses and challenges. The suggestion in this research is to implement a strategy in this company.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi pemsaran yang perlu diterapkan agar mampu meningkatkan daya saing dengan melihat faktor internal (kekuatan dan kelemahan), faktor eksternal (peluang dan ancaman) dan analisis SWOT. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan deksriptif dan dilakukan wawancara. Terdapat 8 responden pada penelitian ini yaitu pemilik, 2 karyawan, dan 5 konsumen Siomay dan Batagor Si Boss.Hasil penelitian menunjukan Siomay dan Batagor Si Boss sudah melakukan strategi usaha, namun dilihat dari faktor internal (strategi pemasaran, Segmentation, Targeting, dan Positioning dan daya saing), faktor eksternal (persaingan, permodalan, teknologi, kebijakan pemerintah, ekonomi dan lingkungan) terdapat kekurangan yang perlu dibenahi agar dapat meningkatkan daya saing. Dilihat dari matrik SWOT posisi Siomay dan Batagor Si Boss terdapat pada kuadran III dengan hasil IFAS 2,45 dan EFAS 2,70. Terdapat kekuatan dan peluang pada Siomay dan Batagor Si Boss, namun perusahaan ini memiliki kelemahan dan ancaman. Maka saran pada penelitian ini perlu menerapkan strategi pada perusahaan Siomay dan Batagor Si Boss.

Fulltext View|Download
Keywords: Strategi Pemasaran; Daya Saing; SWOT

Article Metrics:

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.