skip to main content

Pengaruh Promosi Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Pada Layanan Traveloka

*Rani Apri Khaerani  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Apriatni Endang Prihatini  -  Universitas Diponegoro, Indonesia

Citation Format:
Abstract

The existence of Online Travel Agent has made consumers much easier to buy transportation ticket and accommodation when they are going to travel. Traveloka is one of local Online Travel Agent that receive the “Unicorn” title and got various achievements. But the Top Brand Index result on online booking flight ticket and travel category and online reservation hotel category shows that the Traveloka’s Top Brand Index percentages in both categories are decreased. This study aims to determine the effect of promotion and brand image on purchasing decisions of Traveloka’s service. This type of research is explanatory research and sampling uses nonprobability sampling techniques, purposive sampling method. Data collection using google form. The sample is used amount 100 respondents using Traveloka’s services.This study use regression analysis method. The result of the study shows that the variables of promotion and brand image have an effect of purchasing decisions on Traveloka’s site. Traveloka needs to increase quality of promotion by doing sales promotion and publication more frequently, making the sales promotion more interesting, and increasing the variety of media in publicizing company activities. Traveloka also needs to increase company reputation by maintaining the company’s image, increasing the profesionality of their customer service, and paying more attention to the company responsibility.

Keberadaan Online Travel Agent telah memberikan kemudahan bagi konsumen untuk membeli tiket dan akomodasi yang dibutuhkan saat akan melakukan perjalanan. Traveloka merupakan salah satu Online Travel Agent lokal yang berhasil mendapatkan gelar “Unicorn” dan juga meraih berbagai penghargaan. Namun, hasil Top Brand Index pada kategori situs online booking tiket pesawat dan travel serta kategori situs online reservasi hotel menunjukkan bahwa persentase Top Brand Index Traveloka pada kedua kategori tersebut mengalami penurunan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh promosi dan brand image terhadap keputusan pembelian pada situs Traveloka. Tipe penelitian adalah explanatory research dan pengambilan sampel menggunakan teknik nonprobability sampling, metode purposive sampling. Pengumpulan data menggunakan google form. Sampel yang digunakan sebanyak 100 responden yang menggunakan layanan Traveloka. Penelitian ini menggunakan metode analisis regresi. Hasil penelitian ini menunjukkan variabel promosi dan brand image berpengaruh terhadap keputusan pembelian pada situs Traveloka. Traveloka harus meningkatkan kualitas promosinya dengan meningkatkan frekuensi serta publikasi, membuat promosi penjualan lebih menarik, serta memperbanyak ragam media dalam mempublikasikan kegiatan perusahaan. Kemudian untuk meningkatkan persepsi konsumen, perusahaan harus menjaga nama baik, meningkatkan profesionalitas customer service, serta lebih memerhatikan tanggung jawab perusahanan.

Fulltext View|Download
Keywords: Promosi; Brand Image; Keputusan Pembelian

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.